#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیر دفتر نمایندگی کانون هموفیلی ایران در خراسان جنوبی گفت: اگر فرد دارای هموفیلی مبتلا به کرونا شد، باید علائم خود مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، تنفس سریع و خواب آلودگی را کنترل کرده و حتماً به دکتر مراجعه کند؛ در حقیقت این علائم نشان می‌دهد که فرد دارد به مرحله پیشرفته و التهابی می‌رود.

مسعود ضیایی  اظهار کرد: بیماران هموفیلی که دچار کرونا می‌شوند شرایط متفاوتی دارند که این شرایط شامل قرنطینه، تغذیه غذایی و یا توصیه‌های خاص است.

وی افزود: اگر فرد دارای هموفیلی مبتلا به کرونا شد، باید علائم خود مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، تنفس سریع و خواب آلودگی را کنترل کرده و حتماً به دکتر مراجعه کند؛ در حقیقت این علائم نشان می‌دهد که فرد دارد به مرحله پیشرفته و التهابی می‌رود.

مدیر دفتر نمایندگی کانون هموفیلی ایران در خراسان جنوبی بیان کرد: اگر یک فرد عادی مبتلا شد و فقط یک تب خفیف و سرفه سبک و علائم بسیار خفیفی داشت، می‌تواند با یک مسکن مثل استامینوفن و یا قرص‌های ضدالتهاب، آن را برطرف کند اما در بیماران هموفیلی نباید این داروها مصرف شود و فرد بیمار باید علائم درمانی را چک کند، اگر این علائم ایجاد شد یا تب سه الی چهار روز طول کشید و قطع نشد باید حتماً به پزشک مراجعه کرد.

ضیایی ادامه داد: حال اگر کسی بیماری زمینه‌ای دارد یا سن بالا است و بیماری‌های نقص ایمنی داشته و یا داروی خاصی مصرف می‌کند، اگر علائم کرونا دارد باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه این بیماری مخصوصاً نوع انگلیسی آن بسیار سریع پیشرفت می‌کند و مهم است که علائم آن را کامل کنترل کنیم، تصریح کرد: بیماری از روز اول تا سوم علائمش زیاد می‌شود و معمولاً از سه تا شش روز فروکش می‌کند و از شش تا ۱۰ روز علائم شدید می‌شود؛ اما بسیاری از افراد بعد از روز سوم و یا چهارم که افراد می‌بینند بهتر شده‌اند فعالیت می‌کنند و فکر می‌کنند سالم شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این موارد، در روزهای پنجم و ششم یک باره شعله ور می‌شود و آن موقع کار سخت خواهد شد، تصریح کرد: بسیاری از داروها ارزشش به درمان سریع است و از سویی گاهی مراجعه به بیمارستان برای افرادی که تا کنون به بیمارستان نرفته‌اند، دید منفی ایجاد می‌کند در حالی که کادر درمان شبانه روز در حال تلاشند.

ضیایی با بیان اینکه در صورت پایین آمدن اکسیژن فرد باید حتما در بیمارستان تحت نظر باشد، افزود: اکنون حساسیت زیادی از حیث انتقال ویروس کرونا از سطوح وجود ندارد؛ اما این نبود ویروس را روی سطوح نقش نمی‌کند.

وی افزود: اگر دستمان به سطوح مختلف تماس داشته باشد، تعدادش زیاد شده و  اگر به چشممان دست بزنیم باید دستمان را ضد عفونی کنیم، اما دلیلی ندارد که دائما وسایل را ضد عفونی کنیم.

این متخصص عفونی با تاکید بر استفاده همزمان از دو ماسک، افزود: این دو ماسک باعث می‌شود که ویروس از طریق تنفسی به بدن من منتقل نشود.

ضیایی ادامه داد: حتی در فضای آزاد هم اگر تعدادی با یکدیگر و کنار هم نشسته‌اند باید ماسک بزنند چراکه اگر مدت زمان باهم بودن زیاد باشد، احتمال آلودگی بیشتر است و از طرفی فاصله باید رعایت شود.

وی با تاکید بر استفاده از ماسک، ضد عفونی دست‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله و تهویه هوا در پیشگیری از ویروس، افزود: اکنون هوا گرم تر شده و نباید اجازه داد هوا در محیط بسته راکد بماند، باید پنجره‌ها باز باشد تا هوا جریان داشته باشد.

ضیایی ادامه داد: حال کسی که می‌دود، فعالیتی انجام می‌دهد و از دوچرخه استفاده می‌کند تا چند متر پشت سرش می‌تواند ویروس را پخش کند که اگر ماسک نداشته باشد، در صورت تکرار این موارد می‌تواند بسیاری از افراد را آلوده کند.

واکسیناسیون بیماران خاص تا کجا پیش رفته است؟

وی افزود: اکنون یکی از فعالیت‌هایی که دولت انجام داده بحث واکسیناسیون بیماران خاص است که در این مورد تزریق واکسن سینوفارم چین برای کلیه بیمارانی که بیماری خاص  از جمله سرطان، تالاسمی، هموفیلی و دیالیز دارند آغاز شده است.

مدیر دفتر نمایندگی کانون هموفیلی ایران در خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه نوبت اول این واکسن نوبت تزریق شده و از بیماران هموفیلی بیرجند تقریباً ۳۹ نفر این واکسن را دریافت کردند و خوشبختانه مشکل خاصی هم نداشتیم.

ضیایی یادآور شد: امیدواریم در یک ماه آینده تمام افرادی که شرایط خاص دارند، واکسینه شوند و بعد از دو هفته از نوبت دوم تزریق، این افراد تا حد زیادی زیادی ایمن خواهند بود.