شهردار بیرجند اعلام کرد: مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند برای پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب شبانه‌روزی شده است و خدمات لازم را به این افراد ارایه می‌دهد.

مهدی بهترین روز چهارشنبه  افزود: شهرداری طبق قانون ملزم به جمع‌آوری متکدیان است لذا با توجه به نیاز شهر، آغاز فصل سرما و تشدید آسیب‌های اجتماعی در این فصل، تمهیدات لازم برای شبانه‌روزی شدن مجتمع و راه‌اندازی گرمخانه اندیشیده شد تا گروه هدف پذیرش شوند.

وی فرایند اعتمادسازی در این مجتمع را موفق ارزیابی کرد و گفت: اگرچه به‌صورت سه شیفت خدمات ارایه می شود و هزینه‌ها بالاست اما بودجه شبانه‌روزی شدن این محل از سوی شهرداری بیرجند تامین می‌شود.

شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه افراد پذیرش شده در این مکان میهمانان ویژه شهردار هستند افزود: هر فردی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه باشد اینجا پذیرش می‌شود و باید در حد امکان از این اشخاص پذیرایی شود.

وی عنوان کرد: اعتمادسازی در جذب افراد به سوی مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی خوب بوده و آمار پذیرش از روز اول تاکنون به‌صورت تصاعدی بالا رفته است.

بهترین با بیان اینکه فضای بهداشتی با امکانات لازم در این مجتمع فراهم است گفت: تاکنون ۲۵ نفر در مجتمع شبانه‌روزی شهرداری بیرجند پذیرش شده‌اند و به‌طور ثابت خدمات دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: این افراد از خدمات امدادی، بهداشتی و سه وعده غذای گرم بهره‌مند می‌شوند.

شهردار بیرجند گفت: شهرداری در راستای انجام وظایف قانونی خود درخصوص جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و افراد آسیب‌پذیر جامعه سال گذشته نسبت به بازسازی و ترمیم ساختمانی واقع در بوستان آزادی بیرجند با عنوان “مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری” اقدام کرد.

وی افزود: این مجتمع شامل ۲ مجموعه مجزای جمع‌آوری متکدیان و گرمخانه است که با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان برای پذیرش افراد آسیب‌پذیر در ۲ طبقه با ۱۲ اتاق احداث شده است.

بهترین با اشاره به اینکه با کمک و مشارکت شهروندان مقابله با آسیب اجتماعی تکدی‌گری به نتیجه می‌رسد گفت: با فرهنگ‌سازی عمومی و نهادینه کردن کمک نکردن به متکدیان خیابانی به عنوان یک ضرورت اجتماعی می‌توانیم کمک شایانی به کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر داشته باشیم.

وی درباره ساماندهی زباله‌گردها در سطح شهر بیرجند هم گفت: به دنبال راه‌اندازی سایت بازیافت زباله هستیم و قطعا با ایجاد این سایت، زباله‌گردها نیز ساماندهی خواهند شد.