همزمان با نهمین روز دهه فجر ۲۸ پروژه حوزه سلامت استان خراسان جنوبی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره‌برداری رسید.

 در مراسم افتتاح همزمان این پروژه‌ها که روز جمعه با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، استاندار خراسان جنوبی و مسئولان استانی در سالن همایش‌های دکتر فروزانفر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، ۲۸ پروژه با زیربنای کل ۱۰ هزار و ۶۴۰ متر مربع و اعتبار پنج هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال افتتاح شد که از این مبلغ سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال صرف هزینه های ساختمانی، ۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال برای تجهیزات هزینه شده است.

امروز ۲ پروژه مهم بیمارستانی شهرستان‌های خوسف و بشرویه افتتاح شد که جزو طرح های نیمه تمام بهداشت و درمان استان بود و در دولت سیزدهم تکمیل شد.

۲ بخش آم آر آی در شهرستان های فردوس و طبس، ۱۱ واحد پانسیون پزشکان، ۶ واحد اورژانس پیش بیمارستانی و هفت واحد بهداشتی از دیگر پروژه‌هایی است که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر بهداشت در شهرستان‌های خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

بیمارستان بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان خوسف پروژه‌ای بود که از سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد اما به دلیل مشکلات متعدد از جمله کمبود اعتبار بارها متوقف شد.

خوسف در ۳۵ کیلومتری مرکز استان فاقد بیمارستان بود و در نهایت سفر شهریور ۱۴۰۰ رئیس جمهور به خراسان جنوبی و تاکید آیت‌الله رئیسی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سبب شد اعتبارات لازم برای تکمیل این بیمارستان توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود.

با تخصیص اعتبارات از محل سفر استانی، تکمیل بیمارستان خوسف سرعت گرفت که از مهر امسال بخش اورژانس آن فعال شد و امروز به طور رسمی به بهره‌برداری رسید. اکنون بخش نوزادان، جراحی عمومی، زنان و زایمان و اورژانس از جمله بخش‌های فعال این بیمارستان است.

اما بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان بشرویه از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار حوزه بهداشت و درمان در خراسان جنوبی است که با گذشت ۱۲ سال از کلنگ‌زنی آن، با اهتمام دولت سیزدهم تکمیل شد.

بخش اورژانس، بستری عمومی، سی سی یو، آی سی یو، دیالیز، اتاق‌های عمل و سی تی اسکن در این بیمارستان تجهیز شده و بخش سی تی اسکن هم اکنون فعال است.

پس از آماده شدن کامل مسیر دسترسی بخش‌های اورژانس، دیالیز، داخلی، جراحی، سی سی یو و آی سی یو هم آماده ارایه خدمات می‌شود.

در این جلسه فرمانداران شهرستان‌های خراسان جنوبی ضمن قدردانی از مسئولان کشوری و استانی برای ارتقای وضعیت بهداشتی درمانی شهرستان‌ها خواستار تامین و اختصاص تجهزات بیمارستانی، ارتقای بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه به ۶۴ تختخواب، پرداخت معوقات نیروی انسانی بیمارستانی در طبس و ارتقای بیشتر تجهیزات شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که صبح امروز (جمعه) وارد بیرجند شد ابتدا از بخش های مختلف بیمارستان‌ امام رضا (ع) و بیمارستان ولی‌ عصر (عج) مرکز استان بازدید کرد.

اکنون ۱۵ بیمارستان، ۹ دانشکده، ۴۰۰ پایگاه بهداشتی و ۸۵ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند فعال و در حال ارائه خدمات به مردم این استان مرزی است.

استان خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای ۱۱ شهرستان است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور