نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مدیران مهمترین سرمایه مردم و کشور هستند که باید خیلی مراقبت کنند تا دچار لغزش نشوند.

ب حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی ضمن تبریک ایام ماه رجب گفت: اصولا در هر کشوری حرف اصلی را مدیریت می‌زند و ارزش کار بر دوش مدیران است.

وی اظهار داشت: مدیر از جایگاه بالایی برخوردار است و شاید از صد مدیر، یک مسئول راه اشتباهی برود، متهم شود، کشور را ترک کند یا سر از دادگاه در بیاورد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: انسان چه مدیر باشد چه نباشد، باید حواس خود را جمع کند تا دچار فساد نشود و از عقل و وحی بهره بگیرد تا به حول و قوه الهی دچار لغزش از مسیر نشود.

وی در تبیین آیه پنجم سوره فاطر و ۲۳ سوره نجم گفت: غرور، گول خوردن است، مساله را اشتباه و عوضی گرفتن است؛ عوضی این است که وقتی فرد را به نام رئیس، مدیر، وکیل، وزیر و غیره خطاب کنند خیال کند، واقعا کسی هست.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی در تبیین آیه ۷۵ سوره نحل اظهار داشت: انسان بنده‌ای است که قادر به هیچ چیزی نیست و غیر از این همه‌اش فقط الفاظ و القاب است؛ فرد باید از خدا کمک بگیرد و با عبودیت و تقوا پا در مسیری بگذارد که مسیر و راه بندگی تا خدا باز است.

وی افزود: پیش از ما افرادی بودند و ظلم و ستم کردند اما اینک هیچ اثری از آنها باقی نمانده است.

وی گفت: در قرآن کریم از فرعون، قارون، سامری و اشخاص دیگر بحث است اما قرآن کتاب تاریخ نیست، کتاب تذکر است که باید از آن درس بگیریم.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی در تبیین آیه ۹۲ سوره یونس بیان کرد: در داستان فرعون که در دریا غرق شد، خداوند می‌فرماید “ما بدنت را بیرون انداختیم تا حفظ شود و عبرتی برای آیندگان شود” که این بدن اکنون به صورت مومیایی موجود است و گاهی در تلویزیون هم آن را نشان می‌دهند.

وی گفت: سرنوشت قارون و سامری هم مانند فرعون است که هیچ اثری از پول و نیرنگ و قدرت پوشالی آنها باقی نماند و از بین رفتند؛ در دوران معاصر ما هم افرادی مانند صدام، رضاخان، شوروی سابق با آن عظمت بودند، به کجا رفتند؟ دیگرانی که به خاطر مال و مقام جان می‌دهند به کجا خواهند رفت؟

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به سخنانی از امام علی (علیه السلام) که می‌فرمایند ”الدُّنیــا تَغُــــرُّ وَ تَضُــرُّ وَ تَمُــرُّ گفت: آدم‌های ابله گول خوردند و زیان کردند؛ رضاخان که قبل از اینکه به پادشاهی برسد یک آدم شرابی و تریاکی و آدمکش بود انواع رذالت‌ها از او سر می‌زد، او در مسجد گوهرشاد افراد زیادی را به مسلسل بست و قتل عام کرد.

وی افزود: این مردک که از قتل و کشتار باکی نداشت اگر از فلان ده، قریه، قصبه و مال خوشش می‌آمد بلافاصله صاحب مال وظیفه داشت، دست به سینه خم شود و آن را تقدیم او کند والا جانش در خطر بود.

امام جمعه بیرجند گفت: رضاشاه علاوه بر قتل و غارت مردم حدود چهل هزار روستا، قصبه و مکان‌های دیگر را از مردم بیچاره گرفت که نامش را املاک خالصه گذاشته بودند و حتی اخیرا آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور در این خصوص گزارشی ارائه کرد.

وی ادامه داد: بدتر از همه جنایت‌هایی که رضاشاه انجام داد، این بود که کشور را برای همه نوع غارت انگلیس آماده کرده بود و متاسفانه این خیانت‌ها به درستی تبیین و روشنگری نمی‌شود و ابله‌تر از او کسانی که طرفدار او هستند و از او حمایت می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت: اینها تازه یک بخش قضیه از غارتگری رضاشاه و انگلیس است، آنچه در بانک‌ها گذاشتند، آنچه به خارج از کشور بردند و از ۸۰ سال گذشته تا به حال این همه نوکر پروری و تبلیغات ضد نظام جمهوری اسلامی هنوز از همان هزینه‌ها ادامه دارد، تازه همه اینها یک قطره از غارتی که انگلیس در این کشور توسط این مرد احمق کرد، نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حرص یک بیماری است و چطور می‌شود که برای کرونا این همه صحبت می‌شود اما در مورد بیماری حرص چیزی گفته نمی‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: هر که هستیم و هرچه هستیم بیش از آنکه بخوریم و بپوشیم و نهایتا زیر یک سقف خیلی زیبا زندگی کنیم، بقیه‌اش مال ما هست؟ بقیه مال ما نیست، انسان دین، دنیا، اخلاق و همه چیز را فدا می‌کند تا پول و مال زیاد جمع کند.

وی گفت: قرآن برای چه قارون و فرعون و سامری‌ها را مثال می‌زند؟ برای اینکه درس بگیریم و قارون نشویم، فرعون را برای چه نام می‌برد؟ برای اینکه به اسم آقای حجت الاسلام و رئیس و مدیر گول نخوریم و حواسمان جمع باشد.

وی در تبیین آیه ۱۷ سوره قمر گفت: قرآن مجید به زیبایی برای بصیرت‌افزایی تذکر می‌دهد، اما آیا گوش باز هست که این حرف‌ها را بشنود؟ عقل انسان را راهنمایی می‌کند اما انسان گول خودش را می‌خورد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: عقل آن است که انسان دو چیز را رعایت کند، یعنی لازمه و تعریف عقل از نظر خواص این است؛ اول واقع بینی که در آن بفهمیم جز خدا کسی نیست، دوم عاقبت‌اندیشی است.

وی به ایام شهادت حضرت امام هادی (علیه السلام) هم اشاره کرد و گفت: امام هادی (ع) با نفوذ معنوی بالایی که داشت و با صحبت‌های حکیمانه باعث شد تا چهره واقعی حکومت ظالم متوکل عباسی و اطرافیانش نمایش داده شود و همواره مردم را نسبت به ظلم و ستم متوکل عباسی و سایر حاکمان ستمگر هشدار می‌داد.

وی در پایان خطاب به مدیران گفت: خداوند به شما خیر دهد، شما امانت‌دار مردم هستید، امین و سرفراز باشید.