استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر اقدامات اجرایی و توسعه‌ای ما پیوست فرهنگی نداشته باشد در آینده دچار چالش می‌شویم.

حمید ملانوری روز دوشنبه در نشست بررسی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان ذیل ستاد توسعه خاوران افزود: بنا به یک تعریف کلی، فرهنگ عمومی عبارت است از مجموعه آداب، رسوم، سنت‌ها، عقاید و رفتار مردم، لذا چون مردم فرهنگ عمومی را شکل می‌دهند، همه افراد جامعه متولی فرهنگ هستند.

وی گفت: هر کسی می‌تواند با گفتار، رفتار، نحوه نشستن، ایده و کاری که انجام می‌دهد، بر فرهنگ عمومی تاثیر بگذارد و فرهنگ را رشد بدهد یا باعث تنزل آن شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است گفت: در کنار مسایل و مباحث اجرایی که در دستور کار قرار داده و برای آنها اعتبار دیده‌ایم، باید به مسایل فرهنگی نیز توجه داشته باشیم.

وی افزود: برخی تصورشان بر این است که رسیدگی به مسایل فرهنگی، وظیفه دستگاه‌های فرهنگی است و همه از این حوزه ها توقع انجام کار دارند که این موضوع درست نیست.

ملانوری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه اظهار داشت: فعالیت‌ها اگر پیوست فرهنگی نداشته باشند، به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند.

وی گفت: همه حوزه‌ها براساس وظایفی که دارند، اقداماتی در زمینه راه، کشاورزی، معدن، توسعه و عمران شهری انجام می‌دهند اما به پیوست‌های فرهنگی کمتر توجه دارند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: گزارش‌هایی از واقعیت‌های سطح جامعه نشان می‌دهد که آسیب‌هایی وجود دارند و خرده فرهنگ‌هایی نفوذ پیدا کرده‌اند که اساس فرهنگ جامعه را دچار خدشه کرده و از بین می‌برد.

وی گفت: با توجه به این مساله اگر اقدامات ما پیوست فرهنگی نداشته باشد، دچار چالش می‌شویم.

ملانوری به طرح مثال‌هایی در این زمینه پرداخت و گفت: دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که تاکنون دسترسی به اینترنت نداشته‌اند، در شرایط فعلی ناگزیر به استفاده از آن برای تحصیل هستند و این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که برای آسیب‌های اجتماعی این موضوع هیچ راهکاری نداریم.

وی افزود: موضوع تعطیلی اصناف و در خانه ماندن‌های طولانی، دغدغه‌ها و استرس‌های مرتبط با کار آسیب‌هایی به همراه دارد که هنوز برای آنها چاره‌ای نیندیشیده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: توقع ما از شورای فرهنگ عمومی این است که فعال‌تر شود و به این موضوعات ورود کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که مباحث فرهنگی از جنبه‌های مهم توسعه است و ما در ستاد توسعه خاوران به دنبال توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن هستیم لذا از حوزه‌های فرهنگی خواستیم به این موضوع ورود کنند.

ملانوری افزود: خیلی از هزینه‌هایی که امروز می‌پردازیم یا بعدها به جامعه تحمیل خواهد شد، به دلیل توجه نکردن به برخی مسایل است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، استانی فرهنگی، دینی، اخلاقی و انقلابی است گفت: هشدار می‌دهم که غفلت ما، همه این خصایل و صفات نیکو را از بین می‌برد و در سایه کوتاهی‌های امروز، چند سال دیگر آمار سرقت، اعتیاد، طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و دیگر نمی‌توان این ویژگی‌ها را برای استان به کار برد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اتفاقی که ۱۰- ۱۵ سال بعد رخ بدهد، کارنامه و نتیجه عملکرد امروز ماست لذا ما باید احساس خطر کنیم و برای داشتن آینده‌ای خوب برنامه‌ریزی کنیم.

وی بررسی آسیب‌های اجتماعی موجود را از اهداف این کارگروه برشمرد و گفت: در تمامی آسیب‌ها، علت‌ها باید حذف شوند.

ملانوری تصریح کرد: ما در قالب وظیفه مدیریتی و حاکمیتی که به عهده داریم، باید با اقدامات تخصصی برای کاهش آسیب‌ها مداخله کنیم.

وی با اشاره به آمار بالای معلولیت در استان افزود: یکی از کارهایی که این کارگروه باید انجام دهد، تدوین سند جامع پیشگیری از معلولیت است که ضمن بررسی علل بروز، راهکارهای کاهش معلولیت را نیز ارائه کند.

وی گفت: با کمک هم و در سایه هم‌افزایی همه حوزه‌ها می‌توانیم آمار آسیب‌ها از جمله معلولیت را کاهش دهیم