مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با تکمیل و بهره‌برداری ۱۱ پروژه منابع طبیعی در استان ۷۱ هزار نفر در ۲۲ روستا از این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

علیرضا نصرآبادی  در نشست خبری افزود: به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۱ پروژه منابع طبیعی با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: این پروژه‌ها در هشت شهرستان استان و از محل اعتبارات ملی اجرایی شده که ایجاد و تثبیت اشتغال برای سه هزار نفر را به همراه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از افتتاح اولین مدرسه همیار طبیعت به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داد و افزود: چراغ برات یکی از آیین‌های سنتی منطقه است و آمادگی توزیع ۱۰ هزار نهال را در این روز برای کاشت در آرامستان‌های استان را داریم.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در مورد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور اظهار داشت: کاشت درخت توسط سمن‌ها در محدوده تالاب کجی نمکزار نهبندان، تشکیل قرارگاه استانی طرح کاشت یک میلیارد درخت، کاشت نهال در مراکز نظامی و انتظامی و مجموعه هلال احمر استان از مهمترین برنامه‌های هفته منابع طبیعی از ۱۵ اسفند است.

نصرآبادی گفت: دانش‌آموزان به عنوان همیاران طبیعت در شهرستان طبس اقدام به ۳۰۰ هکتار بذرپاشی عرصه‌های منابع طبیعی کردند.

وی افزود: توزیع ۸۰۰ هزار اصله نهال در خراسان جنوبی از بهمن ماه آغاز شد که تا پایان اسفند ادامه دارد و قرار است ۳۰۰ هزار گونه جنگلی و ۵۰۰ هزار گونه از نوع مراتع بیابانی توزیع و کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با هدف استفاده از حداکثر توان کشور برای افزایش فضای سبز و درختکاری از هفته منابع طبیعی امسال در بازه زمانی چهار ساله اجرایی می‌شود و مشارکت آحاد جامعه در اجرای این طرح سراسری بسیار مهم است.

وی افزایش ظرفیت تولید نهالستان‌ها را یکی از مزایای اجرای این طرح ذکر کرد و افزود: ما تکثیر نهال در ۱۷ نهالستان خراسان جنوبی به وسعت ۱۱۷ هکتار را آغاز کرده‌ایم به گونه‌ای که سال آینده تولید سه میلیون نهال را در استان خواهیم داشت.

نصرآبادی بیان کرد: همچنین بخش خصوصی برای تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال مثمر اعلام آمادگی کرده است و به دنبال کاشت گونه‌های کم‌آب بر و متناسب با اقلیم منطقه هستیم.

وی گفت: در سال جاری با مشارکت دستگاه‌های مختلف و واحدهای صنعتی و معدنی به دنبال کاشت نهال در مناطق مختلف خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت هستیم.

۱۵ اسفند در تقویم رسمی کشور روز درختکاری نام دارد و برنامه‌های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال با شعار «درخت برای زندگی؛ با هم بکاریم برای ایران سرسبز – ایران قوی» از ۱۵ تا ۲۱ اسفند برگزار می‌شود.