مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در کشاورزی، آفات و بیماری‌های نوظهوری وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است، آفاتی که بر روی محصولات استراتژیک استان دیده می‌شود و نیازمند توجه بیشتر است.

مهدی یوسفی، امروز یکشنبه ۶ مهر در نشست خبری آنلاین، اظهار کرد: رصد و پایش باغات و مزارع کشاورزی دو وطیفه این بخش است که در دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

وی افزود: در بخش خصوصی ۱۶ کلینیک گیاه پزشکی در استان وجود دارد که مشغول خدمت رسانی به کشاورزان هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از افزایش ۲۰ برابری مبارزه با ملخ در استان نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: مهم‌ترین مبحث در حوزه حفظ نباتات پیش آگاهی است یعنی قبل از ورود و خسارت آفات برای مبارزه با آن آمادگی لازم به وجود آید.

یوسفی بیان کرد: امسال مبارزه با ملخ به سطح ۳۰ هزار هکتار رسیده است که شهرهای سربیشه، زیرکوه، درمیان، فردوس، خوسف با اولویت شهرستان نهبندان با ۱۹ هزار و ۷۹۷ هکتار بیشترین میزان مبارزه با ملخ را به خود اختصاص داده‌اند.

یوسفی با اشاره به اینکه امسال مبارزه با ملخ ۲۰ برابر متوسط سال‌های گذشته بوده است، خاطرنشان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها موج جدید هجوم ملخ‌ها از آبان ماه وارد کشور می‌شود که عزمی جدی و اعتبار جدید برای مبارزه با این موج نیاز است.

وی افزود: آفت سن غلات در مزارع گندم نیز یک آفت بسیار خطرناک است و کیفیت نانوایی گندم را پایین می‌آورد و حد مجاز سن زدگی گندم ۲ درصد است و بالاتر از این میزان در گندم کیفیت آن را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: اکنون شش شهرستان قائن، نهبندان، سربیشه، خوسف، طبس درگیر این آفت هستند و حد مجاز سن زدگی در گندم تولیدی استان از ۲.۱ درصد در سال‌های گذشته به ۰.۰۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در مورد مبارزه با کرم گلوگاه انار دو انسکتاریوم در شهرهای فردوس و سربیشه تاسیس شده‌اند تا با استفاده از نوعی زنبور به صورت بیولوژیکی و طبیعی با این آفت مبارزه شود.