نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: سلامت تنها منحصر به جسم و تن نیست بلکه بهداشت و سلامت روان، اندیشه و فکر انسان نیز باید مورد توجه باشد.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی  در دیدار مدیران بخش سلامت استان که به مناسبت هفته سلامت انجام شد گفت: جامعه سالم زمانی محقق می‌شود که بتوان بهداشت اندیشه و تفکر انسان را که نماد آن شهید مطهری است، بسط و گسترش داد و همه مردم باید همکاری کنند تا جوانان آسیب روانی نبینند.

وی افزود: دشمن از همه ابزار استفاده می‌کند تا سلامت بشر را در بخش‌های مختلف از بین برود لذا بهداشت در هر امری بر درمان باید مقدم باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه بهداشت و درمان استان عنوان شد گفت: بسیاری از مشکلات ارثیه دولت‌های قبل است که حل آن نیاز به زمان دارد اما قطعا حل شدنی است.

وی گفت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب و محرومیت‌هایی که موج می‌زد پزشکان بیگانه از کشورهایی همچون هند و افغانستان متصدی درمان مردم بودند اما اکنون با تلاش‌ها، رشدهای علمی و تخصص‌هایی که ایجاد شده با وجود انواع کارشکنی‌ها از ناحیه دشمنان شاهد وضعیت خوبی در کشور هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: اکنون دشمن هم اعتراف می‌کند که گزینه‌های روی میزش محکوم به شکست است و ان‌شاء‌الله آینده بهتری در انتظار کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه انسان سالم، سیاست، فرهنگ و اقتصاد سالم همگی مستقیم و غیرمستقیم در سلامت نقش دارند گفت: گاهی بیماری‌های جسمی و روانی با تخصص و تجربه از طریق‌های پیشگیری و رعایت بهداشت در جوانب مختلف قابل درمان است اما بیماری‌های فکری فاجعه‌های بزرگی برای جامعه بشری به وجود می‌آورد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی ادامه داد: بسیاری از بیمارها، معلول بی وجدانی افرادی است که در عرصه‌های مختلف کار می‌کنند و در طول تاریخ ثابت شده به خاطر نفوذ بیگانه چه صدماتی به سلامت کشور وارد شده است.

وی گفت: استعمار مهمترین آفت برای بشر است لذا تا زمانی که وجود داشته باشد انسانی در جهان سالم نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: همانطور که در مقابله با کرونا همگان همکاری کردند و تلفات به حداقل رسید اکنون در مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز باید همه افراد باید دست به دست هم دهند زیرا فرهنگ وقتی آسیب دیده همه ارکان جامعه دچار خسران می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی نیز در این دیدار گزارشی از اقدامات و برنامه‌های بخش بهداشت و درمان استان را ارائه کردند.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد و برنامه‌های هفته سلامت از نهم تا پانزدهم اردیبهشت با شعار “سلامت برای همه با پزشکی خانواده” برگزار می‌شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور