رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار زمستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری این استان ۷.۳ درصد اعلام شده است.

 حمید جهانشاهی  علام کرد: طبق جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران، استان‌های سمنان با ۵.۷ درصد و ایلام با ۶.۸ درصد در رتبه اول و دوم، دارای کمترین نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ هستند سپس استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به طور مشترک نرخ بیکاری ۷.۳ درصد دارند.

وی تصریح کرد: زمستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ سال و بیشتر در استان خراسان جنوبی ۷.۳ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۲ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزود: این در حالی است که بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ سال و بیشتر در سطح کشور نشان می‌دهد که ۹.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

وی گفت: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی کشور در زمستان ۱۴۰۱، جمعیت ۱۵ سال و بیشتر به میزان ۴۰.۵ درصد بوده است.

جهانشاهی اظهار داشت: بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی در سطح کشور حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۱۴۰۰) ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی کشور نشان می‌دهد که در زمستان پارسال بخش خدمات با ۵۳، ۷ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۲ درصد و کشاورزی با ۱۳.۰ درصد قرار دارند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور