طرح پایش شیر خام تولیدی در دامداری‌های خراسان جنوبی اجرا شد.

معاون سلامت اداراه کل دامپزشکی استان گفت: با توجه به اهمیت شیرخام اجرای طرح پایش شیر خام تولیدی دامداری‌های خراسان جنوبیبه عنوان یک فرآورده خام دامی از نظر بهداشت و سلامت ، طرح پایش شیر خام در استان با هدف بررسی وضع بهداشتی شیر تولیدی در سراسر استان هر ساله در دو نوبت انجام می‌شود.
بخشی با بیان اینکه شیر یکی از فرآورده‌های پر مصرف در سفره خانوار است ، افزود: در این پایش با نمونه گیری از گاوداری‌ها و مراکز جمع آوری شیر ، کیفیت شیر‌های تولیدی به لحاظ بارمیکروبی ، افزودنی ها و باقیمانده‌های دارویی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
وی گفت: با توجه به نتایج حاصل از اجرای طرح در ۶۹ واحد پرورش گاوداری و مرکز جمع آوری شیر، وضع بهداشتی شیر‌های تولیدی در دامداری‌های استان و مراکز جمع آوری شیر از شرایط مطلوبی برخوردار است.
بخشی افزود: یکی از گزینه‌های مورد آزمایش مقدار سم افلاتوکسین در شیر است که حد استاندارد افلاتوکسین در شیر ۰.۵ PPb هست (نیم قسمت در میلیارد) که در نمونه‌های مورد آزمایش بسیار کمتر از حد مجاز بوده است.
وی گفت: غذا‌هایی که مصرف میکنیم یک حداکثر مجازی از نظر آلاینده‌های شیمیایی، میکروبی و فیزیکی دارند و در اغلب موارد بر اساس سبد مصرفی آن کشور تعیین می شود که در مورد شیر و فرآورده‌های شیری که سرانه‌ی مصرف ایران تقریباً نصف جهان است نیز صدق می کند.
بخشی افزود: حد استاندارد افلاتوکسین شیر در ایران نیم PPb و در سایر کشور‌های که مقدار مصرف سرانه شیر در آن‌ها بالاتر است ۴ برابر ایران است.
وی گفت: در مواردی هم که وضع بهداشتی شیر مطلوب نبوده تذکرات کتبی، جلوگیری از ورود شیر تولیدی به مراکز جمع آوری شیر و در برخی موارد هم معرفی به مراجع قضایی برای اصلاح فرایند‌های تغذیه، شیر دوشی، حمل و نقل و نگهداری شیر انجام شده است.
روزانه بیش ۱۰۰ تن شیر در دامداری‌های خراسان جنوبی تولید می‌شود.