رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: در سرشماری زمستانه امسال جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده شاسکوه این شهرستان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

امیر صادقی  افزود: بارندگی‌های مناسب در ۲ سال اخیر و غنی شدن مراتع و در پی آن افزایش زاد و ولد و ممنوعیت شکار حیات وحش از علل افزایش جمعیت حیات وحش این منطقه است.

وی کل و بز، میش و قوچ و آهو را از جمله حیات وحش سرشماری شده در زمستان امسال ذکر کرد و گفت: در ۲ سال اخیر به دلیل افزایش بارندگی‌ها برخی چشمه‌های فصلی این منطقه به دلیل افزایش حجم آبدهی دائمی شد.

صادقی بیان کرد: در سال جاری در راستای تامین آب حیات وحش منطقه، ۱۶۰ هزار لیتر به ظرفیت منابع آبی با خریداری ۶ منبع ۱۰ هزار لیتری و احداث یک منبع ۱۰۰ هزار لیتری سنگ و ملاتی افزوده شده است.

وی افزود: در سال جاری در راستای تامین آب حیات وحش، ۱۰ چشمه در منطقه حفاظت شده شاسکوه مرمت شد و برای افزایش آبدهی، چشمه‌ها به صورت مکرر لایه‌روبی می‌شوند.

رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه از راه‌اندازی ایستگاه سنجش کیفی هوا در این شهرستان مرزی با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خبرداد و گفت: این ایستگاه‌ قابلیت سنجش ذرات با قطر ۵.۲ و ۱۰ میکرون را دارا بوده و یکی از ویژگی‌های آن در مقایسه با دیگر ایستگاه‌ها، ارائه داده‌ها به صورت لحظه‌ای و بدون تاخیر است.

منطقه حفاظت شده شاسکوه به وسعت ۷۰ هزار هکتار سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.

عقاب طلایی، عقاب خالدار بزرگ، بالابان، شاهین و هوبره را از جمله گونه های پرنده در معرض خطر انقراض در این منطقه به شمار می‌روند.

همچنین چکچک ابلق، شاه بوف، شبگرد هندی، سهره طلایی، سنگ چشم دم سرخ، دم جنبانک زرد، دم جنبانک خاکستری، شبگرد، زاغ کویری، بالابان قرقی،کبک، تیهو، سیاه سینه و کرکس از گونه‌های پرندگان نادری هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.