طرح اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغال‌شویی طبس با هدف بهبود بازدهی و افزایش تولید کنسانتره زغال‌سنگ کک‌ شو روز چهارشنبه با حضور سرپرست سازمان تامین اجتماعی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در این مراسم گفت: در آستانه یوم الله ۱۳ آبان خوشحالیم که این کار ارزشمند توسط متخصصان کشورمان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

میرهاشم موسوی افزود: امیدواریم در سایر بخش‌ها نیز از تلاش ارزشمند متخصصان کشور الگوبرداری شود و کسانی که توان و دانش متخصصان کشور را نادیده می‌گرفتند به ارزش و اهمیت کار بزرگی که در این شرکت صورت گرفته است، توجه کنند.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس هم گفت: طرح اصلاح مدار تغلیظ برای بازفرآوری باطله خروجی از کارخانه زغال‌شویی طراحی و اجرا شد تا بخشی از زغال نرمه چسبیده به باطله که در مدارهای موجود کارخانه زغال‌شویی قابل استحصال نیست به این مدار وارد و در سیستم موسوم به «هیدروسیکلون-تیتربد-اسپیرال» استحصال شود.

رمضان کریتی ثانی افزود: این طرح با زیربنای ۲۴۰ متر مربع، هزینه ۳۶۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۰ نفر اجرا شد که با ورود آن به خط تولید، خوراک‌دهی کارخانه زغال‌شویی به میزان ۱۵ درصد، تولید کنسانتره به میزان ۱۱ درصد و راندمان تولید کارخانه به میزان ۴.۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: با اجرای این طرح ضمن رعایت شرایط زیست محیطی و بازفرآوری باطله، تولید سالیانه کارخانه زغال‌شویی از ۶۰۰ هزار تن به ۶۶۷ هزار و ۵۰۰ تن افزایش خواهد یافت که با شرایط و قیمت‌های فعلی بازار، این میزان افزایش تولید، فروش سالیانه محصول را فقط از محل رمق‌گیری از باطله تولیدی، بیش از ۲ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس اظهار داشت: آنچه به این طرح ارزشی چند برابری می‌دهد، اعتماد به توان و تخصص بومی و منابع داخلی کشور است.

وی افزود: این طرح ابتدا به‌صورت خرید خارجی مصوب شد که با توجه به اعمال تحریم‌ها، اجرای آن میسر نشد و همین سبب شد جوانان متعهد و متخصص ایرانی، این طرح را با استفاده از منابع و توانمندی‌های موجود در داخل کشور دنبال و اجرا کنند تا ضمن جلوگیری از خروج منابع ارزی، توانایی‌های خود را در عرصه‌های فنی بار دیگر به اثبات برسانند.

طبس بزرگترین و مهمترین شهرستان معدنی خراسان جنوبی است که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده و شرکت زغال‌سنگ پروده طبس از شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) است.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعتی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

ناحیه پروده با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین‌شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کک‌شو ایران است.

شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند با دارا بودن ۲۹ معدن در حوزه زغال‌سنگ نقش مهمی در تولید و صادرات این ماده معدنی دارد.