فرماندار نهبندان گفت: بازگشایی بازارچه مرزی دوکوهانه که در دست اقدام است، به اشتغال منطقه به‌ویژه مرزنشینان کمک می‌کند.

مجید بیکی در نشست کارگروه اشتغال شهرستان نهبندان که با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در این شهرستان برگزار شد، افزود: افرادی که به عنوان غرفه‌دار در این بازارچه فعالیت خواهند کرد در تعهدها دیده نشده‌اند که باید ساماندهی شوند.

وی گفت: خروجی بسیاری از جلسات و اقداماتی که انجام می‌شود ارتباط مستقیم با موضوع اشتغال دارد و همه ما به دنبال ایجاد اشتغال هستیم.

فرماندار نهبندان اظهار داشت: هرچه به سمت اشتغال پایدار برویم موفقیت در ایجاد شغل بهتر و مشهودتر خواهد بود اما اگر عکس این باشد بسیاری از افراد نه تنها در شغل خود دوام نمی‌آورند که دچار آسیب‌های متعدد نیز خواهند شد.

وی افزود: برای رسیدن به موفقیت و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه به وحدت و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی نیاز است همچنین دستگاه‌های ناظر باید متناسب با وضعیت موجود و شرایطی محیطی ورود کنند.

بیکی گفت: برای ۱۳ رسته شغلی تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده ناشی از کرونا پرداخت می‌شود لذا در این حوزه‌ها از جمله گردشگری، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها باید مراعات حال افراد بشود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی نسبت به تعهد اشتغال خود جدیت بیشتری داشته باشند عنوان کرد: دستگاه‌ها باید در این مسیر در کنار هم باشند و از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کنند.

فرماندار نهبندان تعهد اشتغال این شهرستان در سال جاری را هزار و ۲ نفر ذکر کرد و گفت: تاکنون ۶۹ درصد این تعهد تحقق پیدا کرده و دستگاه‌هایی که نسبت به میانگین شهرستان عقب‌تر هستند، اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی گفت: در قالب تیم‌های نظارتی که فعال خواهد شد در نیمه دوم سال جاری نظارت بر طرح‌های اشتغال که در سامانه رصد یا سایر تبصره‌ها و ماده‌ها ثبت شده است، در دستور کار قرار می‌گیرد.

بیکی افزود: در شهرستان نهبندان تاکنون بانک‌ها همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف داشته‌اند و باید مساعدت ویژه‌ای با متقاضیان تسهیلات نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه معرفی متقاضیان اشتغال به بانک‌ها بیشتر از دریافت‌کنندگان تسهیلات است اظهار داشت: بحث بلوکه کردن بخشی از تسهیلات پرداختی در زمینه اشتغال غیرقانونی است.

فرماندار نهبندان با تاکید بر لزوم جایگزینی برخی طرح‌های اشتغالزا در شهرستان گفت: به عنوان مثال برخی متقاضیان طرح‌هایی در زمینه دامداری دارند که با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود علوفه دامی پرداخت این تسهیلات به صلاح نیست و باید طرح جایگزین معرفی شود.

وی افزود: موضوعات مربوط به صنایع دستی و بازاریابی آن باید با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله کمیته امداد شناسایی شود و زنجیره‌ای از تولید تا فروش این محصولات توسط اداره تعاون ایجاد شود.

بیکی گفت: دستگاه‌های اجرایی با محوریت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید افراد فاقد مهارت و شغل را شناسایی و جذب کنند تا با کمک آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را بیاموزند و وارد بازار کار شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزی و دامداری امروز پرخطر شده است گفت: ستاد توسعه خاوران در حوزه محصول پسته و پسته‌کاری ورود کرده است که باید از این ظرفیت استفاده کرده و متناسب با اقلیم منطقه کشت انجام شود.

فرماندار نهبندان اظهار داشت: آموزش فنی و حرفه‌ای به سمت آموزش‌هایی که در شهرستان کمبود داریم و دپارتمان معدن که نماینده مردم در مجلس نیز پیگیری‌های متعددی داشته، لازم است تبدیل به دانشکده شود و در قالب مرکز آموزش و تربیت مربی فنی و حرفه‌ای فعالیت کند.

وی افزود: در حال حاضر سه مجتمع رفاهی در مسیر نهبندان – شوسف، نهبندان – زابل و شوسف در حال احداث است که اگر به بهره‌برداری برسد زمینه اشتغال خوبی فراهم خواهد شد.

بیکی گفت: تفاهم نامه‌های جدید را برای ایجاد واحدهای صنعتی دنبال می‌کنیم و تا ۲ هفته آینده در حوزه معدن به عنوان پیشران اقتصاد منطقه، تفاهم‌نامه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در ستاد توسعه خاوران منعقد می‌شود که زمینه اشتغال خوبی را فراهم خواهد کرد.

خراسان جنوبی در مجاورت کشور افغانستان چهار بازارچه مرزی دارد که یکی از آنها در شهرستان نهبندان است.