#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

?استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: در وضعیت کرونایی موجود و با اعلام محدودیت ها، همه حوزه ها باید شرایط مردم را درک کنند.
ملانوری با تأکید بر این مطلب در جلسه هم اندیشی با اعضای شورای انسجام بخشی وزارت نیرو (مدیران زیرمجموعه وزارت نیرو) در استان خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس جمهور مبنی بر رعایت شرایط مردم در این موقعیت، لذا بر همه ما تکلیف است که این موضوع را در صدر برنامه ها داشته باشیم.
?وی متذکر شد: با وجود این که بخش عمده ای از درآمدهای شرکت های خدمات رسان از مطالبات وصولی است و به سختی هم تأمین می گردد، اما طبق مصوبه ستاد کرونای استان، هیچ کدام از شرکت های خدمات رسان اجازه ندارند در این دو هفته اعمال محدودیت ها نسبت به قطع انشعاب مشترکین خود اقدام نمایند.
?استاندار ضمن تشکر از خدمات شرکت های تابعه وزارت نیرو در زمینه تأمین زیرساخت های آب و برق در استان گفت: این اقدامات سبب شده استان در زمینه تولید و توزیع آب و برق به استقلال برسد.
?ملانوری با تأکید بر این که انرژی های آب، برق و گاز، از زیرساخت های حیاتی و از پایه های اصلی خدمت رسانی هستند، اظهار داشت: اگر قرار است توسعه ای در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و … رقم بخورد، پایه اصلی آن تأمین انرژی می باشد که باید به عنوان پشتیبان امور فراهم گردد.
?وی از اقدامات شرکت توزیع نیروی برق در تأمین زیرساخت های لازم گفت و ادامه داد: استفاده از ظرفیت های باد و خورشید از اقدامات شایسته ای است که به خوبی شروع شده و باید توسعه پیدا کند.
?به گفته وی؛ استفاده از بخش خصوصی در این زمینه ضرورت دارد و می تواند بهره برداری بیشتری را به همراه داشته باشد.
?استاندار با بیان این که دو دهه خشکسالی آثار نامطلوبی را بر روی منابع آبی استان به جا گذاشته، گفت: اگر چه طی یکی دو سال گذشته بارندگی های خوبی در استان داشته ایم اما به جهت تغییر بافت زمین و حجم آبی که از ذخایر برداشته شده، کسری مخازن جبران نشده است.

?ملانوری، تدوین سند سازگاری با کم آبی را گام مهمی خواند و اظهار داشت: اجرای طرح و برنامه ها بر اساس موارد ذکر شده در این سند از جمله اصلاح الگوی مصرف، ترویج فرهنگ صرفه جویی، کاشت گونه های گیاهی کم آب بر، تغییر در زمان و الگوی کاشت برخی گیاهان و … می تواند در مدیریت منابع آبی موجود مؤثر باشد.
?وی تأکید کرد: در حال حاضر بر اساس آماری که ارائه شد، بیش از ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که استان کویری و خشک است و روزهای آفتابی طولانی تبخیر بالای آب را باعث می شود، لذا کشاورزی بازدهی خوبی ندارد.
?استاندار گفت: تنها ۷ درصد حجم آب تولیدی استان در بخش شرب مصرف می شود اما با توجه به اعتباری که صرف می شود تا این آب شیرین و بهداشتی شده در اختیار مردم قرار گیرد، با دیگر بخش ها برابری می کند بنابراین به جهت کمبودهایی که داریم، باید مدیریت شود.
?ملانوری به هدررفت بالای آب در شبکه های شهری و روستایی اشاره کرد و متذکر شد: این هدررفت آب ناشی از فرسودگی شبکه ها، هزینه های هنگفتی را به همراه دارد بنابراین ما باید برای جبران این موضوع برنامه ریزی کنیم.
?وی ادامه داد: در تخصیص اعتبارات باید به سمتی برویم که این مشکل حل شود.
?به گفته وی؛ سالانه اعتبارات زیادی برای حفر و تجهیز چاه ها، احداث مخازن، ایجاد شبکه و … صرف می شود در حالی که اگر همین موضوع هدررفت آب را مدیریت کنیم، بخش عمده ای از هزینه های ما کاهش می یابد.