نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: امام رضا (ع) با حدیث سلسله الذهب جایگاه ولایت را تبیین کرد که اعتقاد به امامت و نفی طاغوت، شرط توحید کامل است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در مراسم جشن میلاد با سعادت امام رضا (ع) با تبریک دهه کرامت گفت: تبریک یعنی خیر ثابت و پایدار؛ کارهای خیری است که به علامت شادی (آذین بندی و توزیع شربت و شیرینی) انجام می‌شود اما معنای تبریک و برکت این نیست و منحصر در مواردی است که خیر پایدار همراه آن باشد.

وی افزود: انسان در این دنیا باید تغذیه شود و استعدادهایی که خدای متعال در فطرتش برای همیشه گذاشته است را شکوفا کند تا انسان کامل شود.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه پیامبر (ص) نقشه راه به بشریت نشان داده است و جانشینان پیامبر این نقشه را توضیح دادند گفت: امام صادق (ع) فرمود: هر کس با اخلاص بگوید «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» داخل بهشت می‌شود و اخلاصش این است که لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ او را از آنچه خدای عزوجل حرام کرده باز دارد.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که طی هجرت امام رضا به ایران رخ داد، سخنرانی آن حضرت در نیشابور و ایراد حدیثی بود که به حدیث سلسله الذهب معروف شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: امام فرمودند «من از پدرانم و آنان از پیامبر خدا (ص) و آن حضرت از خداوند باری‌تعالی شنیدند که فرمود «لا اله الا الله قلعه مستحکم من است؛ هر کس که داخل آن شود از عذاب ایمن است». سپس با کمی تأمل فرمودند «این مطلب شروطی دارد که یکی از شرایط آن، پذیرش ولایت من (اهل بیت پیامبر خدا) است».

وی تصریح کرد: شرک و توحید در مسائل سیاسی مشخص می‌شود و کسی که بخواهد از هرچه غیر خداست پیروی کند دیگر موحد نمی‌شود؛ شرط اول نفی ماسوا و بعد توحید است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: مهمترین صحنه ایمان و شرک و کفر صحنه‌های سیاسی است و هیچ شرکی بدتر از شرک سیاسی نیست چون میدان جنگ با خداست.

وی با نقل داستانی از صفوان بن مَهران که شتران خود را به هارون (خلیفه وقت) کرایه می‌داد و توصیه امام موسی کاظم (ع) به صفوان جَمال، گفت: جهاد بزرگ، اطاعت نکردن از کفار و بیگانگان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: اطاعت باید از ولایت باشد ولاغیر؛ هر توجیهی اینجا دام شیطان است و باید توحید را در عمل و صحنه سیاست سنجید نه در مسجد و کنار مکه چون خیلی‌ افراد ممکن است کنار مکه اما بدترین مشرکان باشند.