معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: در سال جاری در هر شهرستان یک محصول صنایع دستی به عنوان خوشه کسب و کار انتخاب می‌شود.

حسین عباس‌زاده  اظهار کرد: بر اساس طرح خوشه‌های صنایع‌دستی، در هر شهرستان یکی از صنایع‌دستی که از بیشترین ظرفیت برخوردار است به عنوان طرحی محوری مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این طرح در هر شهرستان به صورت پایلوت یک یا دو رشته فعال صنایع دستی به عنوان خوشه کسب و کار تعیین و شهرستان مورد نظر به عنوان پایگاه حمایتی آن رشته در استان معرفی خواهد شد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: به این ترتیب تمامی مباحث تولید، اشتغال، آموزش، بازاریابی و فروش زیرنظر آن شهرستان انجام می‌شود.

عباس زاده ادامه داد: رشته حوله بافی سنتی برای بیرجند، مله بافی برای خوسف، برک بافی برای سربیشه، گلیم سوزنی برای زیرکوه، ظروف مسی و پخل بافی برای طبس، جاجیم بافی و سفره آردی برای قاین، برک بافی با پشم شتر برای بشرویه درنظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: همچنین سوزن دوزی بلوچ، گلیم و قالیچه برای درمیان، چادرشب بافی و گوهرسنگ برای سرایان، سفال و سرامیک برای فردوس و سیاه چادربافی برای نهبندان به عنوان خوشه انتخاب شده است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در خوشه‌های صنایع‌دستی براساس ظرفیت هر شهرستان می‌توان اشتغال‌زایی فراوانی ایجاد کرد.