شهردار بیرجند گفت: به منظور رعایت اصول پدافند غیرعامل ۱۹ بوستان و پارک شهر  بیرجند برای اسکان اضطراری در زمان حوادث طبیعی و غیرطبیعی پیش‌بینی شده است.

، مهدی بهترین  در اولین نشست شورای پدافند غیرعامل استان در سال جاری که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: مهمترین مرکز اسکان اضطراری پارک جنگلی و بوستان کاجستان است که در مجاور مصلی بزرگ المهدی (عج) واقع شده و ۴۰ هکتار وسعت دارد.

وی با اشاره به ابلاغ طرح جامع پدافند غیرعامل شهر بیرجند گفت: هدف از اجرای این طرح بررسی دارایی‌های شهر بیرجند و ارائه راهکارهای اجرایی به منظور کاهش آسیب‌پذیری، افزایش بازدارندگی، ارتقای پایداری، تسهیل مدیریت بحران و تداوم فعالیت‌های ضروری در ابعاد مختلف و سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی ناشی از تهدیدات انسان ساخت عمدی است.

شهردار بیرجند افزود: خروجی مطالعات پدافند غیرعامل شهر بیرجند، برنامه‌های عملیاتی اولویت‌بندی شده به تفکیک دستگاه‌های اجرایی است و باید در تعامل با مسوولان ذیربط در برنامه‌های سالانه دستگاه‌های اجرایی شهر بیرجند دیده شود که بهترین شیوه اعمال ضوابط پدافند غیرعامل در پروژه‌ها و زیرساخت به لحاظ اقتصادی و سهولت اِعمال آنها هنگام طراحی اولیه پروژه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه انجام نتایج مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل در چارچوب برنامه‌های شهری نهایی و به عنوان برنامه جامع پدافند غیرعامل شهر بیرجند تنظیم شده است فرآیند اجرایی و اعتبارات آن در قالب نظام بودجه‌ریزی سالیانه شهر بیرجند در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری قرار می‌گیرد.

بهترین گفت: مبلغ اعتبار اولیه این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که ۵۰ درصد این قرارداد توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور تامین شده است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل به‌ ویژه در شهر بیرجند اظهار داشت: هدف از پدافند غیرعامل، حفظ جان و مال انسان در برابر حوادث، تهدیدات و استمرار فعالیت‌های اساسی و ضروری مردم، تضمین، تداوم و تامین نیازهای حیاتی و سهولت در اداره کشور در شرایط بروز تهدید، بحران و اقدامات خصمانه و مخرب دشمن است.

شهردار بیرجند افزود: در راستای پدافند غیرعامل فضای باغ و میدان اجتماعات هم بازطراحی شده همچنین نیازهای مهم در مناطق آسیب‌پذیر احصا شده است.

وی گفت: حریم برای مراکز مهم و حساس در لایه‌های شهرسازی دیده شده و امکان تجاوز به آن وجود ندارد از همین رو هیچ مجوز بلند مرتبه‌سازی در مجاورت استانداری صادر نخواهد شد زیرا این ساختمان جزو دارایی‌های مهم شهر محسوب شده و از حیث پدافند غیرعامل دارای اهمیت است.

بهترین اضافه کرد: توقف خودروهای سوخت‌کش در برخی معابر شهر تهدید و خطری است که باید به آن توجه شود.

وی گفت: شهرداری بیرجند سال گذشته در حوزه پدافند غیرعامل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد که این رقم ۲ برابر اعتبارات تخصیص یافته است.

همچنین در این نشست مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی به بیان اقدامات و برنامه‌های خود در حوزه پدافند غیرعامل پرداخت

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور