مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در حالی بسیاری از مناسبت‌ها و مراسم‌ ملی و مذهبی در محل امامزادگان باقریه (ع) بیرجند برگزار می‌شود که این مکان هنوز نواقص زیادی دارد و نیازمند توجه بیشتر مسوولان و خیرین است.

حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور در نشست خبری به مناسبت دهه وقف (۱۲ تا ۲۲ مهر ماه) افزود: این بقعه مکانی نیست که بخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم و در اسرع وقف که پول تامین شود، پروژه تخریب و نوسازی خواهد شد اما مسوولان باید بیشتر پای کار بیایند.

وی در ارتباط با ثبت اطلاعات حقوقی امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: درخصوص پمپ بنزین که در اراضی موقوفه امامزادگان باقریه بیرجند راه‌اندازی شده است باید حق و حقوق موقوفه کارشناسی و پرداخت شود و نمی‌توان پمپ بنزین را جمع‌آوری کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: با وجود کرونا حتی پول خادمان بقاع را نتوانستیم پرداخت کنیم و از اینکه در امامزادگان باقریه کاری انجام نمی‌شود، بسیار نارحت هستیم اما اوقاف تنها متولی نیست.

وی بیان کرد: اجرای طرح جامع امامزادگان باقریه حداقل ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که فقط کمک خیرین می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

حجت‌ الاسلام بخشی پور افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا نذورات در بقاع متبرکه به شدت کاهش یافته اما فعالیت‌های عمرانی متوقف نشده است.

وی گفت: در حال حاضر توسعه و نوسازی ۱۵ بقعه به مساحت هزار و ۵۲۵ متر مربع در دست اقدام است همچنین تکمیل فعالیت‌های عمرانی نیمه‌تمام به مساحت ۲ هزار و ۵۹۷ مترمربع در ۱۹ بقعه در حال انجام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: در حوزه موقوفات امسال مجوز توسعه پروژه دامپروری در شوکت‌آباد بیرجند با ظرفیت ۲ هزار راس و مجوز ساختمان تجاری در شهرستان‌های طبس و سربیشه اخذ شده است.

وی گفت: همچنین احداث ساختمان مسکونی به متراژ هزار و ۴۵۰ متر مربع در قاین با مشارکت بخش خصوصی، ادامه عملیات کشاورزی در ۲۰ هکتار برای کشت گل محمدی در قاین، تکمیل مجموعه گردشگری استخر شوکت‌آباد و کاشت عناب در ۳.۵ هکتار اراضی اوقافی بیرجند از دیگر اقدامات است.

حجت الاسلام بخشی‌پور افزود: از ابتدای سال جاری قرارداد احداث ۲ نیروگاه کوچک مقایس به میزان ۳۰ کیلووات در بیرجند، احیا و مرمت کاروانسراهای وقفی و اجرای سیستم آبیاری کم‌فشار در سه هکتار از اراضی وقفی خوسف با همکاری جهاد کشاورزی در دست اقدام است.

ثبت ۷۱ وقف جدید در سال جاری

وی از ثبت ۷۱ وقف جدید در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این وقف‌ها به ارزش ۱۲۶ میلیارد ریال در استان ثبت شده است.

وی افزود: با وقف پرونده اعمال انسان‌ها بسته نمی‌شود همچنین وقت صدقه جاریه است و تا صدها سال نام انسان‌ها زنده می‌ماند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: به خاطر اهمیت وقف ۲۷ ماه صفر به عنوان روز وقف نامگذاری شده است و همه ساله در دهه وقف برنامه‌های زیادی در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی از برگزاری ۲۰۱ برنامه متعدد همزمان با دهه وقف در این استان خبر داد و گفت: افتتاح و کلنگ‌زنی هفت پروژه، دیدار با ائمه جمعه و فرمانداران، برگزاری نشست تخصصی وقف، برپایی ایستگاه “همه واقف باشیم”، غبارروبی گلزار شهدا، برگزاری مراسم رحلت پیامبر اکرم (ص) و محافل انس با قرآن از جمله این برنامه‌ها است.

حجت‌ الاسلام بخشی پور گفت: برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع) در بقاع متبرکه، ویزیت رایگان بیماران، میز خدمت در ورودی مصلاها، دیدار با خانواده شهدا، دیدار و عیادت با واقفین، برپایی نمایشگاه “همه واقف باشیم”، پرده‌برداری ۲ ضریح در بیرجند و طبس و برگزاری همایش یاوران وقف از دیگر برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در۶ ماه گذشته افزود: در این مدت هفت هزار و ۴۸۱ بسته معیشتی با هزینه‌کرد ۲ میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان در مناسبت‌هایی مانند نیمه شعبان، ضیافت الهی، دهه ولایت، دهه اول محرم و کمک به ۴۴ هیات مذهبی توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: تامین آبگرمکن برای خانواده‌های نیازمند، پرداخت هزینه دارو و درمان ۴۲ میلیون تومان، کمک به مراکز درمانی ۹۴ میلیون تومان، تهیه ۶۲۰ بسته تحصیلی، بسته‌های بهداشتی، تامین سه هزار و ۳۶۵ بسته پوشاک، ضدعفونی ۵۶ بقاع متبرکه و قربانی ۱۳۰ راس دام سبک از دیگر اقدامات است.

وی افزود: همچنین توزیع ۳۲۱ هزار و ۴۶۵ پرس غذای گرم در مناسبت‌های مختلف مانند ضیافت الهی، دهه اول محرم، نیمه شعبان و دهه ولایت، توزیع آب معدنی به میزان ۴۰ هزار و ۹۰۰ مورد، تولید و توزیع ۵۱ هزار و ۸۰۰ عدد ماسک، تامین دستگاه‌های پزشکی از جمله اکسیژن‌ساز، دستگاه اندازه‌گیری قند و فشار خون و تخت بیمارستانی از دیگر اقدامات در استان بوده است.

حجت‌ الاسلام بخشی پور اظهار داشت: اجرای طرح آرامش بهاری در ۳۷ بقعه، ۱۱ کاروان شادی، اجرای طرح ضیافت الهی در ۳۱ بقعه، ضبط و پخش ۳۱ جلسه تفسیر قران، ۲۰ محفل انس با قرآن در بقاع متبرکه با حضور قاری بین‌المللی و مراسم رحلت و شهادت در ۲۵ بقعه نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۹۲۹ مورد سخنرانی در بقاع متبرکه و امامزادگان استان امسال برگزار شده است گفت: این سخنرانی‌ها از جمله در مراسم اطعام عید غدیر، آموزش قران در بقاع، جشن‌های ولایت، اجرای طرح نشاط معنوی در ۲۶ بقعه، طرح بصیرت عاشورایی در ۴۰ بقعه، همایش شیرخوارگان در ۱۳ بقعه، نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در ۳۴ بقعه و همایش رهروان زینبی در ۱۰ بقعه بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: مجموع اجرای نیات از جمله در حوزه مذهبی، خیریه، اجتماعی، مدارس، علوم دینی، مساجد و بقاع متبرکه سه میلیارد و ۸۳۴ میلیون تومان بوده است.