معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از اختصاص اعتبار هشت میلیارد تومانی برای حمایت از هنرمندان نساجی سنتی در این استان خبر داد.

حسین عباس زاده روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: درخصوص احیا و باز زنده‌سازی رشته‌های کاریا بافی (حوله بافی و کرباس بافی)، چادر شب بافی و برک بافی اقدامات خوبی در استان انجام شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۴۰۰ دوره آموزشی در این زمینه برپا و تعداد چهار کارگاه نساجی در سطح استان تجهیز شده است.

وی تصریح کرد: استانداردهای ملی در حوزه حوله بافی و برک بافی تدوین شده و روستای خراشاد به عنوان روستای ملی و شهر جهانی حوله بافی به ثبت رسیده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در جهت حمایت از رشته های منسوخ شده انجام شده است بیان کرد: با حمایت های صورت گرفته کارگاه های تجمیعی و بزرگ در شهر بیرجند و روستاهای حاجی آباد، نوفرست و علی‌آباد ایجاد شده است.

وی گفت: در زمینه باز زنده‌سازی این رشته‌ها مرکز تخصصی نساجی سنتی در خانه تاریخی اعتمادی نیا و کارگاه رنگرزی در روستای خراشاد ایجاد شده است.

عباس زاده افزود: ۱۲ هنرمند گروه نساجی سنتی استان خراسان جنوبی در بیش از ۲۰۰ نمایشگاه فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: از مجموعه اقداماتی که در زمینه احیای این دو رشته انجام شده می‌توان به ایجاد خانه برک در شهر مود، اختصاص خدمات بیمه‌ای به هنرمندان گروه نساجی و اختصاص فضا به تولید کنندگان فعال این حوزه در بازارچه های دایمی و موقت صنایع دستی در سطح استان اشاره کرد.