فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از هفته ناجا سال گذشته تاکنون بیش از ۷۱ تن و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه قبل آن هفت درصد افزایش داشته است.

سردار ناصر فرشید  در نشست خبری به مناسبت هفته ناجا با بیان اینکه در این مدت دستگیری قاچاقچیان هم افزایش ۴۷ درصدی داشته است افزود: در این ارتباط بیش از ۲ هزار خودرو و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت در استان توقیف شده است.

وی عنوان کرد: از هفته ناجای سال گذشته تاکنون ۱۰۹ معتاد متجاهر و ۲ هزار و ۷۰۰ نفر قاچاقچی کالا در استان دستگیر شدند.

سردار فرشید بیان کرد: در یک سال گذشته در زمینه کشف فرآورده‌های نفتی، ۵۸۰ هزار لیتر در استان کشف شده که افزایش پنج درصدی دارد.

وی ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های پلیس رسیدگی به درخواست‌های مردم از طریق سامانه ۱۱۰ است، اضافه کرد: در یک سال گذشته بیش از ۴۵۶ هزار تماس با این سامانه داشتیم که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش دارد و ۳۴ درصد آن عملیاتی شده، ۴۰ درصد تماس‌ها راهنمایی شدند و ۲۵ درصد تماس‌ها غیر قابل رسیدگی بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در راستای خدمتگزاری بیشتر به مردم سامانه ۱۹۷ طراحی شده است، بیان کرد: با این سامانه هم ۱۵ هزار و ۷۰۰ تماس برقرار شده که ۲ درصد افزایش دارد و ۱۶ درصد تماس‌ها انتقادی، زیر یک درصد شکایتی، پنج درصد پیشنهادی، ۵۰ درصد راهنمایی و ۲۸ درصد هم مردم از مجموعه انتظامی تقدیر کردند، خوشحالیم که همکاران ما در ماموریت‌های مختلف رضایت‌مندی مردم را به دست آوردند.

سردار فرشید عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند که تنها پلیس اقدامات مقابله‌ای و سلبی می‌کند در حالی که در نیروی انتظامی با سامانه‌هایی که تعریف شده در کنار اقدامات مقابله‌ای، خدمات مشاوره‌ای هم داریم و در این خصوص مرکز مشاوره در نیروی انتظامی استان راه‌انداری کردیم و علاوه بر این در کلانتری هم مددکاران با تجربه داریم که بیش از ۱۶ هزار و ۹۰۰ نفر در یک سال گذشته برای دریافت مشاوره مراجعه کردند و ۸۳ درصد پرونده‌ها منجر به سازش شده است.

وی ادامه داد: علاوه براین اخیرا برای بحث مشاوره مردم و شهروندان، سامانه ۰۹۶۵۸۰ را به صورت تلفنی راه‌اندازی کردیم.

سردار فرشید از صدور پنج هزار و ۳۰۰ جلد گذرنامه توسط مراکز پلیس و بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ جلد گواهینامه در یک سال گذشته در استان خبرداد و اضافه کرد: در این مدت بیش از ۳۰ هزار و ۶۰۰ شماره‌گذاری نقل و انتقال انجام شده و در زمینه سوء پیشینه هم هشت هزار و ۵۰۰ اقدام انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه سرقت علاوه بر اقدامات مقابله‌ای، پیشگیری از سرقت را نیز در دستور کار داریم، عنوان کرد: هزار پوستر هشدار را منتشر کردیم و در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی هم برنامه‌های خوبی داشتیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه کمسیون‌های پیشگیری از سرقت را نه فقط در مجموعه نیروی انتطامی بلکه قرارگاه پیشگیری از سرقت در مجموعه استانداری و فرمانداری برگزار می‌کنیم، اضافه کرد: در یک سال گذشته بیش از ۸۰۰ طرح پیشگیری از سرقت را در سطح استان اجرا کردیم.

سردار فرشید از افزایش ۲۳ درصدی سرقت‌ها در یک سال گذشته در استان خبر داد و گفت: این افزایش کشفیات بیشتر در زمینه سرقت‌ خرد بوده و بیشتر به سهل‌انگاری خود مردم برمی‌گردد و توانستیم بیش از ۷۰ درصد این سرقت‌ها را کشف کردیم.

وی ادامه داد: از مجموع سرقت‌ها، ۱۰ درصد منزل، یک درصد مغازه‌ها، سرقت خودرو ۲ درصد، موتورسیکلت چهار درصد، احشام سه درصد و سرقت اماکن ۳۰ درصد بوده است که باید مردم بیش از گذشته هوشیار باشند و نیازمند همکاری بیشتر آنان دارد.

سردار فرشید با تاکید بر اینکه برای ماموریت‌های ما مسایل فوریتی در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: برخی افراد گلایه‌مندی در سامانه ۱۹۷ دارند که پلیس با تاخیر بر سر صحنه حاضر می‌شوند در حالی آن موضوع برای برای ما فوریتی نیست و همکاران ما براساس فوریت‌ها در صحنه‌ها حاضر می‌شود.

وی گفت: در زمینه جرایم فضای مجازی استان در یک سال گذشته ۵۵ درصد کلاهبرداری، ۱۸ درصد برداشت اینترنتی، هشت درصد نشر اکاذیب و ۶ درصد هم مزاحمت اینترنتی داشتیم و هزار مورد اقدامات پیشگیرانه در زمینه جرایم فضای مجازی هم انجام دادیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با تاکید براینکه تصادفات استان برای ما نگران کننده است، اضافه کرد: بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ تصادف درون شهری و برون شهری در یک سال گذشته در استان رخ داده است که از این تعداد  ۲۶ درصد با چهار هزار و ۳۰۰ مجروح، جرحی بوده است.

سردار فرشید ادامه داد: ۲ درصد تصادفات درون شهری و برون شهری فوتی بوده که ۲۳۴ نفر در این تصادفات کشته شدند و ۸۷ درصد تصادفات فوتی در جاده‌ها و ۱۳ درصد در شهرها بوده است، همچنین ۷۲ درصد تصادفات  استان در یک سال گذشته خسارتی بوده است.

وی با بیان اینکه در هفته ناجا اقدامات مختلف و ماموریت‌های خاصی را انجام و دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: به مناسبت این هفته ۱۰۰ عنوان برنامه در استان اجرا می‌شود.

سردار فرشید افزود: برپایی نمایشگاه، میز خدمت، جشنواره‌های فرهنگی، دیدار با خانواده شهدا و غبارروبی مزار شهدا، برگزاری صبحگاه مشترک، دیدار با نماینده ولی فقیه، امحای مواد مخدر، اهدای خون، طرح واکسیناسیون در مناطق محروم و تجلیل از برترین‌های ترافیکی را از مهمترین برنامه‌های هفته ناجا در استان ذکر کرد.

وی ادامه داد: تجهیز مناطق کویری استان به تجهیزات نوین از جمله پهپاد در راستای رصد قاچاقچیان در حال انجام است.