– مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از پیگیری دریافت حق آبه تالاب کجی نمکزار نهبندان خبر داد و گفت: زنده نگهداشتن تالاب سبب جلوگیری از گرد و غبار در منطقه می‌شود.

حسن اکبری روز سه‌شنبه در حاشیه سومین نشست گروه کاری آمایش سرزمین و محیط زیست استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: در این جلسه مصوب شد شرکت سهامی آب منطقه‌ای حق آبه زیست محیطی تالاب کجی را در اولویت قرار دهد.

وی بیان کرد: دانشگاه بیرجند در این خصوص مطالعه‌ای انجام داده است که براساس آن باید حداقل ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی اطراف تالاب کاهش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای زنده ماندن تالاب کجی نمکزار براساس سند سازگاری با کم‌آبی باید ۲۰ درصد از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی اطراف تالاب کاسته شود.

وی از تالاب کجی نمکزار نهبندان به عنوان تنها تالاب پویای شرق کشور یاد کرد و گفت: این تالاب محیط و چشم‌انداز جالبی در نهبندان ایجاد کرده همچنین سبب شکل‌گیری زندگی و معیشت شده است.

اکبری افزود: از طرفی بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بادهای محلی تهدید جدی برای شهرهای پایین دست و استان‌های همجوار محسوب می‌شود و محیط زیست حق آبه تالاب کجی را پیگیری می‌کند تا برای همیشه پویایی این تالاب را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر حق آبه تالاب داده نشود یا پوشش منطقه تخریب شود و در حوزه بالادست تالاب، چیدمان توسعه را براساس توان شناسامه‌ای منطقه قرار ندهیم این تالاب به یک کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از آنجا که تالاب کجی نمکزار نهبندان فصلی است و در فرایند طبیعی در زمستان و بهار پر آب و در تابستان خشک می‌شود اما خشک شدن به این مفهوم نیست که رطوبت نداشته باشد لذا هدف ما این است که در تابستان بیش از حد خشک نشود.

وی افزود: هدف ما این نیست که از تخصیص حق آبه در همه سال تالاب آب داشته باشد، اگر قرار است تالاب همیشه آب داشته باشد باید حجم زیادی آب را از اطراف تالاب به این تالاب سرازیر کنیم که این منجر به برهم زدن بوم‌شناسی تالاب می‌شود.

اکبری بیان کرد: اگر از حوزه بالادست تالاب یعنی سهل‌آباد نیم میلیون متر مکعب آب کم شود طبیعت تالاب حفظ خواهد شد و کانون گرد و غبار را نخواهیم داشت.

وی درباره دستور کار دیگر این نشست با موضوع فضای سبز و گونه‎‌های سازگار با بیرجند گفت: خراسان جنوبی استانی کم‌آب است اما تغییرات دمایی بسیار بالایی دارد بنابراین باید از گونه‌های گیاهی کم آب خواه و متناسب با شرایط بومی استان استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر بسیاری از گونه‌های موجود در سطح شهر بومی منطقه نیستند به همین دلیل مقرر شد مطالعه‌ای توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری انجام تا نسبت به معرفی گونه‌های بومی و متناسب با تغییرات آب و هوایی استفاده شود.

وی ادامه داد: این طرح نخستین بار در استان تصویب شده و سال ۱۴۰۰ برای توسعه فضای سبز شهری با استفاده از گونه‌های کم آب خواه و سازگار با شرایط استان اجرایی خواهد شد.

اکبری درخصوص خشک شدن برخی درختان در محیط دستگاه‌های اجرایی یا نظامی استان گفت: شهرداری بیرجند گزارشی در این زمینه تهیه کرده است و موضوع با حضور دستگاه‌های اجرایی مربوطه مطرح خواهد شد تا راهکارهای برای جلوگیری از کاهش فضای سبز اندیشیده شود.

جلسه گروه کاری آمایش سرزمین و محیط زیست استان ذیل کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست به ریاست رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی برگزار شد.

نحوه تخصیص حق آبه زیست محیطی تالاب کجی نمکزار نهبندان، بررسی وضعیت درختان خشکیده سطح شهر بیرجند و بررسی طرح سازگاری و امکان معرفی چند گونه پوشش گیاهی مقاوم به خشکی در شرایط اقلیمی بیرجند از دستور کارهای اصلی این نشست بود.