مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اعتبار باند دوم راه‌های استان در سال جاری به ۵۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است و برای تکمیل این پروژه‌ها به ۴۱۹ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

وحید داعی  در نشست بررسی مشکلات حوزه راه و شهرسازی شهرستان فردوس که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد افزود: سال ۹۸ اعتبارات باندهای دوم استان ۲۲۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۹ به ۳۶۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۵۱۶ میلیارد تومان رسید.

وی گفت: علاوه بر این از محل ظرفیت بند (ط) بودجه هم ۴۱۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و موضوع مهم اینکه اولین بار در شهرستان فردوس از ظرفیت ماده ۵۶ (مشارکت بانک‌ها) مبلغ ۵۰ میلیارد تومان موافقت‌نامه برای باند دوم محور دیهوک – فردوس – بجستان اخذ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی جذب این میزان اعتبار را نیازمند پیگیری مسوولان و نمایندگان استان دانست و اظهار داشت: دهه فجر سال گذشته ۴۵۰ کیلومتر باندهای دوم جاده‌های کشور افتتاح شد که این عدد در خراسان جنوبی ۹۰ کیلومتر بود یعنی ۲۰ درصد عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این حوزه در خراسان جنوبی اتفاق افتاد.

وی افزود: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکنون زمین برای ساخت ۳۶۴ واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف اعم از بهزیستی، کمیته امداد، فرهنگیان، نیروهای مسلح و اقشار گوناگون تامین و تحویل واجدین شرایط در شهرستان فردوس شده است و اداره کل راه و شهرسازی آمادگی دارد در صورت تمایل شهرداری فردوس و اسلامیه، طرح آماده‌سازی سایت ۳۵ هکتاری اسلامیه و ۱۷.۵ هکتاری فردوس برای اجرا به این شهرداری‌ها واگذار شود.

داعی گفت: در جلسه امروز مصوب شد که یک جلسه اختصاصی برای شهرستان فردوس ویژه طرح پرونده‌های این شهرستان در کمیسیون ماده ۵ تشکیل و پرونده‌های مربوطه در کمیسیون مطرح شود همچنین موضوع واگذاری سهم ۱۰ درصد شهرداری‌های اسلامیه و فردوس از مصوبات دیگر جلسه امروز است.

وی درخصوص مشکل زمین در شهر جدید باغستان گفت: برای طرح هادی باغستان بعد از مشخص شدن حریم مقداری پهنه اراضی ملی به محدوده شهری اضافه خواهد شد تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: دوبانده‌سازی محور فردوس – دیهوک در صورت تخصیص به موقع اعتبار اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده، مجوز هیات مدیره بانک سپه برای تزریق ۵۰ میلیارد تومان به عنوان ماده ۵۶ به این محور را اخذ کردیم و تاییدیه این قرارداد آماده شده است که امیدواریم تا دو ماه آینده این پول به مرحله قرارداد و تخصیص برسد و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط سال آینده این پروژه به اتمام برسد.

داعی درباره پروژه راه‌آهن شهرستان فردوس با بیان اینکه این پروژه از اهمیت خاصی در استان برخوردار است و مورد پیگیری بوده گفت: ساختار اداری برای اعتبارات به این شکل است که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد اعتبار را می‌دهد و سازمان برنامه و بودجه اعتبار را در لایحه بودجه درج کرده و در مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی به قانون تبدیل می‌شود لذا این اعتبارات فقط در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیست.

وی گفت: سال ۹۹ اعتبار راه‌آهن فردوس ۱۱ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰۰ درصد اخذ و به پروژه تزریق شد اما در سال جاری اعتبار پیش‌بینی شده به این پروژه پنج میلیارد تومان است و پیگیر هستیم بتوانیم آن را افزایش دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درخصوص مشکلاتی که در حوزه ردیف‌های اعتباری و تخصیص اعتبار برای برخی پروژه‌های ملی به وجود می‌آید اظهار داشت: چون پروژه در چند سطح تعریف می‌شود و توجیه اقتصادی، مالی و فنی باید داشته باشد، ابتدای هر پروژه برآوردهای لازم انجام می‌شود و به صورت سالیانه در قانون بودجه اعتبارات را پیش‌بینی می‌کنند که اگر این اعتبارات مطابق پیش‌بینی‌ها تزریق شود معمولاً پروژه‌ها در بازه‌های مشخص به اتمام می‌رسد.

وی افزود: اما در سال‌های اخیر منابع اعتباری با مشکل مواجه شده و منابع مالی نتوانسته در موعد مقرر تزریق شود.

داعی گفت: شرایط کرونا نیز بر اقتصاد کشور و کارگاه‌های ساختمانی پروژه‌ها تاثیرگذار بوده که باعث شده پروژه‌ها در زمان تعیین شده به اتمام نرسد.

وی اضافه کرد: برای ساخت ۳۸۶ واحد مسکونی در قالب طرح‌های مسکن ملی، فرهنگیان و اقشار ویژه زمین را به صورت رایگان در نظر گرفتیم.

در این نشست شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای فردوس، اسلامیه و باغستان مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کردند که از مهمترین آنها سهم ۱۰ درصدی شهرداری‌ها و معطل ماندن پرونده‌ها در کمیسیون  ماده ۵ بود و مدیرکل راه و شهرسازی قول داد همه پرونده‌های کامل شهرستان طی هفته آینده در یک جلسه اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.