معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: استان نیازمند راه‌اندازی موزه‌های تخصصی بیشتری است.

علی شریعتی‌منش،  اظهار کرد: خراسان جنوبی در حال حاضر دارای ۱۸ موزه متعلق به اداره‌کل و بخش خصوصی است که این موزه‌ها در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، سرایان، طبس، بشرویه و نهبندان قرار دارند.

معاون میراث‌فرهنگی استان افزود: موزه عروسک، موزه منسوجات و لباس‌های سنتی، موزه ورزش، موزه فسیل متعلق به بخش خصوصی و موزه وقف متعلق به اداره‌کل اوقاف در بیرجند، موزه خصوصی میراث زمین در طبس و موزه مردم‌شناسی بشرویه از جمله موزه‌های خصوصی در استان است، اما جایگاه موزه‌های دولتی نظیر کشاورزی، پزشکی، صنعت، عشایر، روستا، مدرسه، علوم، نفت، پست و موزه آب و … باقی‌مانده است.

شریعتی‌منش ادامه داد: بنای ارگ بهارستان بیرجند از سوی اداره‌کل آب منطقه‌ای استان به منظور ایجاد موزه آب تملک شده و مطالعات آن نیزتوسط مشاوراداره‌کل مذکور پایان یافته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: پیشینه کشاورزی، پزشکی و صنعت و همچنین بافت‌های روستایی بکر و منحصر بفرد استان، خراسان جنوبی را مستعد ایجاد چنین موزه‌هایی کرده که البته تاکنون محقق نشده است؛ در برخی استان‌ها این موزه‌ها راه‌اندازی شده و با استقبال مردم و گردشگران مواجه شده است که امیدواریم این اقدام فرهنگی بزودی صورت پذیرفته و شاهد تاسیس موزه‌های تخصصی توسط نهادهای دولتی باشیم.