سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۲ پهنه اکتشافی آهنگران و بشرویه در حوزه معدن آماده آزادسازی است و موقعیت و محل این پهنه‌ها در سامانه کاداستر مشخص شده است.

حامد حسن‌نژاد روز چهارشنبه  اعلام کرد: این ۲ پهنه در سال ۱۳۹۳ برای اکتشافات سیستماتیک در استان تعریف شد و با توجه به اکتشافات ژئوفیزیک هوایی توسط ایمیدرو از طریق فراخوان واگذار نشد.

وی افزود: پهنه آهنگران با وسعت هزار و ۷۰۲ کیلومتر مربع در شهرستان زیرکوه، شمال شهرستان درمیان و بخشی از شمال شرق استان و پهنه بشرویه نیز به وسعت ۲ هزار و ۷۳۲ کیلومتر مربع در شهرستان‌های فردوس و سرایان واقع شده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: طی پیگیری‌های صورت گرفته در یک سال اخیر و با اعلام دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد این ۲ پهنه راس ساعت ۱۱ روز یکشنبه یازدهم دی ماه آزادسازی شود.

وی گفت: موقعیت و محل پهنه‌ها در سامانه کاداستر مشخص شده است و متقاضیان ثبت این محدوده‌ها می‌توانند در تاریخ اعلامی به سامانه کاداستر مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی سال گذشته به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد که بار دیگر ظرفیت معدنی این استان را نمایان کرد تا با تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی معدن، نویدبخش افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی باشد.

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی از مهر سال ۱۴۰۰ اجرا شد که تا شهریور امسال طی یک سال به سرانجام رسید و دستاوردهای این طرح آبان ماه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل این وزارتخانه رونمایی شد.

تغییر پارادایم‌ (الگو) های اکتشاف، انجام اکتشافات نظام‌مند، آموزش درون و برون سازمانی، ارتقای فعالیت‌های آزمایشگاهی، انجام برخی مراحل آزمایشگاهی در محل پروژه و بایگانی نظام‌مند نمونه برداشتی از جمله مواردی بود که اولین بار در یک طرح زمین‌شناسی مورد توجه قرار گرفت.

طرح تحول زمین‌شناسی در ۱۵ هزار کیلومتر مربع از وسعت خراسان جنوبی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، قاینات و خوسف اجرا شد و اکتشاف ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل نخستین بار در شرق کشور، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی از دستاوردهای اجرای این طرح است.

در حال حاضر ۷۲۷ معدن با ۵۵ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز داراست، همچنین رتبه ششم کشور در تعداد معادن و رتبه دوازدهم در ذخایر قطعی مواد معدنی از آن خراسان جنوبی است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور