معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کرونای جهش یافته علاوه بر گروه سنی بالا، در گروه سنی زیر ۲۰ سال هم در حال افزایش است.

 دکتر مهدی زاده در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه جوانان در تیررس کرونای جهش یافتههمه در معرض خطر تغییرات کرونای جهش یافته هستند افزود: آمار درگیری افراد جوان به کرونای جهش یافته در خراسان جنوبی در مقایسه با قبل، به ۲ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه موارد بستری در استان با شیب ملایم در حال کاهش است افزود: متاسفانه میزان مرگ و میر با یک شیب ملایم در حال افزایش است و این موضوع به دلیل دیر مراجعه کردن افراد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از ۲۲ تا ۲۸ دی امسال، ۱۱۶ بازدید از ادارات استان انجام شده است گفت: در این بازدیدها، درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مراجعین ۹۷ و کارکنان ۹۲ درصد ارزیابی شد.

دکتر مهدی زاده به بازدید از ۲ هزار و ۶۱۰ صنف نیز در این مدت اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد از کسبه، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و ۹۴.۵ درصد از مراجعین هم از ماسک استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ مرکز نمونه گیری تست کرونا در استان وجود دارد گفت: در مدارس استان هم باتوجه به بازگشایی، ۹۰ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی در ۱۸ آیتم رعایت می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاثیر چشمگیری در کاهش شیوع و ابتلا افراد به بیماری داشته است گفت: کنترل ترددها، پای کار بودن نیرو‌های بهداشت و درمان و تلاش دولت در فراهم کردن تجهیزات از دیگر عوامل کاهش آمار کرونا در استان است.

آقای ملانوری با اشاره به اینکه همراهی مردم در استان جدی است افزود: با وجود اینکه اصناف و تولیدکنندگان ما در این مدت ضرر‌های بسیاری دیده اند، اما همراهی و کمک خوبی داشته اند.

وی با بیان اینکه علت اصلی ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی، همچنان تجمعات و در راس آن دورهمی‌ها است گفت: با توجه به ایام پیش رو باید متناسب با هر مراسم، وضعیت کنترل شود تا به مردم خسارتی وارد نشود.

استاندار با اشاره به اینکه در عید نوروز امسال هیچ گونه تفرجگاهی در اختیار مردم قرار نخواهد گرفت افزود: مردم تا می‌توانند جز برای موارد ضرور سفر نکنند تا شاهد افزایش آمار‌های کرونا نباشیم.

آقای ملانوری همچنین به محدودیت‌های شبانه در مناطق زرد اشاره کرد و گفت: تردد از ساعت ۲۲ تا ۴ بامداد در چهار شهرستان بیرجند، طبس، قاین و زیرکوه پابرجاست.

وی با اشاره به اینکه مجوز تردد در ساعات محدودیت باتوجه به تغییر وضعیت رنگ شهرستان‌ها تغییر پیدا کرده است افزود: مجوز‌های صادر شده تا پایان بهمن ماه مهلت دارد و از آن پس، ادارات، صنایع و مشاغل موردنیاز با ارائه درخواست به فرمانداری‌ها و تایید مجوز، اجازه تردد خواهند داشت.

استاندار به فعالیت ادارات باتوجه به دورکاری نیز اشاره کرد و افزود: فعالیت ادارات حتی در مناطق ابی همچنان با وضعیت قبل ادامه خواهد داشت و تا اول هفته آینده برای آن تصمیم گیری می‌شود.

آقای ملانوری با بیان اینکه هم اکنون خراسان جنوبی وضعیت نسبتا خوبی در خصوص کرونا پیدا کرده است گفت: عادی انگاری نباید متوجه این موضوع شود و مردم فکر کنند با تغییر رنگ شهرستان‌ها به آبی یا زرد، کرونا به پایان رسیده است.

وی همچنین پیام تشکر رئیس جمهور از همراهی خوب مردم استان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به مردم خراسان جنوبی رساند.

خوش خبر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم گفت: تجمعات در آرامستان‌ها نیازمند نظارت و کنترل است و برای این موضوع باید تیم‌هایی برای تذکر تشکیل شود.

عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز گفت: تا کنون ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از تسهیلات سامانه کارا پرداخت شده است.

فرهادی معاون امور عمرانی استاندار هم گفت: باتوجه به خطر شیوع کرونا در جوانان می‌طلبد نظارت‌ها و اطلاع رسانی بیشتری انجام شود.

فرماندار بیرجند هم خواستار طراحی سامانه‌ای برای صدور مجوز‌ها شد تا از تجمع افراد در فرمانداری‌ها جلوگیری شود.
فرماندار قاین نیز در این مراسم خواستار حضور تمام پرسنل ادارات در محل کار شد.

فرمانده انتظامی استان هم با بیان اینکه تا کنون هزار و ۹۲۴ قبض جریمه در ایام اعمال محدودیت‌های تردد صادر شده است گفت: ۲۱ هزار و ۷۵۰ پیامک هم به رانندگان برای تذکر ارسال شده است.

سردار فرشید با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۳۳۴ مجوز برای تردد خودرو‌ها در استان در تایم محدودیت صادر شده است افزود: ۵۶ درصد این مجوز‌ها مربوط به شهرستان بیرجند است.

گلدانی مقدم دبیر ستاد کرونای آموزش و پرورش استان هم با اشاره به اینکه در تامین مواد ضدعفونی مدارس مشکلی نداریم گفت: تمام مدارس قبل و بعد از حضور دانش آموزان ضدعفونی می‌شود.