استاندار خراسان جنوبی گفت: امنیت پایدار در مرزهای استان برقرار بوده و مرزهای خراسان‌ جنوبی کاملا امن است.

 حمید ملانوری روز جمعه در دومین نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در سال جاری افزود: با هر کسی که بخواهد امنیت استان را تهدید کند یا نا امن جلوه بدهد، برخورد می‌شود.

وی با تشکر از تلاش‌های حوزه‌های متولی در حفظ امنیت و اقتصاد مرز و انجام بدون وقفه فعالیت‌های مرزی تصریح کرد: فعالیت‌های مرزی به جهت تاثیری که بر توسعه استان دارند، برای ما خیلی مهم است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به جهت همین اهمیت است که پیگیری‌ها و مطالبات ما در سطح استانی و ملی باید جدی باشد تا از منافع مرز به خوبی بهره‌مند شویم.

وی با تاکید بر روشن بودن مواضع نظام و کشور در حوزه مرز افزود: امنیت و اقتصاد دو موضوع بسیار مهم در زمینه مرز است.

ملانوری تاکید کرد که امنیت مرزهای استان تاثیر جدی بر امنیت کشور دارد.

وی گفت: در راستای این دو منفعت بزرگ، قاطعانه می‌ایستیم تا خدشه‌ای به امنیت و اقتصاد استان و کشور وارد نشود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد مبادلات مرزی ما طی سال‌های اخیر، افزایشی بوده و حتی با وجود شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، مبادلات مرزی همچنان ادامه داشته و دارد.

خراسان جنوبی دارای ۲ گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود است همچنین در مجاورت کشور افغانستان چهار بازارچه مرزی دارد که فقط بازارچه ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است.

بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش درح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در کشور افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

سخنگوی گمرک دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد: به دلیل تحولات در گمرک اسلام قلعه و ابونصر فراهی افغانستان، تاجران تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری در رویه‌های مختلف به مرزهای دوغارون و ماهیرود خودداری کنند.

سید روح الله لطیفی گفت: از عصر امروز و متاثر از تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان در اسلام قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شد.

وی افزود: مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان شامل این محدودیت نیست و فعال است.