#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس گفت: اجرای طرح مطالعات اولیه موزه نسخ خطی که قرار است در مدرسه علیا فردوس ایجاد شود، آغاز شد.

روح‌الله صداقت طالبی  افزود: مدرسه علیا به دلیل آنکه یک ملک وقفی است در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه قرار دارد و ما آن را ۱۰ ساله اجاره کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: مرمت این مدرسه با شاخص‌های تاریخی و معماری که دارد، سال ۹۱ آغاز و درهای آن نیز نصب شد اما به دلیل نبود اعتبار تا سال ۹۷ اتفاق خاصی برای آن نیفتاد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس گفت: سال ۹۷ زیرساخت برق تامین شد و مقداری از ضلع شرقی بنا با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شد.

او افزود: علاوه بر طرح محتوایی باید روشنایی این مکان نیز در دستور کار قرار گیرد که نیازمند اعتبار است.

صداقت طالبی گفت: نوروز امسال بنا به تصمیم ستاد خدمات سفر شهرستان بازارچه صنایع دستی در این محل برپا شد که با استقبال زیادی همراه بود و موجب شد دوباره پیگیر موضوع موزه نسخ خطی باشیم که طرح محتوایی آن در سال ۹۷ به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: نسخه‌های خطی با موضوع قرآن، وقف‌نامه و ادعیه هستند که پیش‌بینی می‌کنیم در مرحله اول حدود ۳۰۰ نسخه که تعدادی در مدرسه حبیبیه و نزد روحانیون است و تعدادی هم در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد، جمع‌آوری و در این موزه به نمایش گذاشته شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس با اشاره به مجموعه گردشگری مذهبی این شهرستان گفت: مدرسه علیا با کاربری موزه نسخ خطی قسمتی از مجموعه گردشگری مذهبی فردوس با محوریت امامزادگان خواهد بود.

وی گفت: این مجموعه گردشگری مذهبی را در ۳ محله هدف سادات، میدان و عنبری دنبال خواهیم کرد که مطالعات قوی و همدلی مدیریتی شهرستان را می‌طلبد تا به نتیجه برسد.

صداقت طالبی با اشاره به ظرفیت موزه مردم‌شناسی در این مجموعه گردشگری افزود: علاوه‌ بر راسته بازار که قسمت اقتصادی این مجموعه را پوشش خواهد داد کاروانسرای جوادی به عنوان زائرسرا و خانه رسایی و حمام جهانیار هم برای قهوه‌خانه و سفره‌خانه در نظر گرفته شده که حمام جهانیار برای بازسازی به سرمایه‌گذار واگذار شده است.

وی بیان کرد: مدرسه شیخ هم به عنوان حوزه آموزش قرآنی خواهد بود که توسط واقف و میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده و مدرسه حبیبیه و مدرسه علیا به عنوان بخش دیگر آموزشی این مجموعه است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس گفت: در کنار اینها به مجموعه تاریخی کوشک کاربری موزه تاریخی و آب داده خواهد شد و مسجد سیدی را به عنوان خانه نهج‌البلاغه در دستور کار داریم.

وی افزود: با وجود مسجد جامع این حلقه به‌صورت یک مجموعه گردشگری مذهبی می‌تواند به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی کمک و برای گردشگران خدمات ارائه کند همچنین نیت واقفان مدرسه علیا که وقف‌نامه‌ای برای ترویج قرآن دارد در یک مجموعه وسیع‌تر محقق شود.

صداقت طالبی اظهار داشت: در راستای تحقق این هدف، ظرفیت هیات موسی بن جعفر (ع) و فعالان این هیات نقش موثری در تکمیل طرح دارد که به عنوان یک بخش زنده و پویا می‌تواند کمک موثری در توسعه گردشگری مذهبی منطقه باشد.