استاندار خراسان جنوبی در سومین سفر شهرستانی خود از ساختمان نیمه‌تمام پژوهشکده انار فردوس بازدید و دلایل معطل ماندن این پروژه را از نزدیک بررسی کرد.

به گزارش ایرنا جواد قناعت که امروز (سه‌شنبه) به شهرستان فردوس رفته است، با هدف بررسی شرایط موجود و واکاوی علل نیمه‌تمام ماندن این پروژه از ساختمان پژوهشکده انار بازدید کرد.

مصوبه ایجاد و راه‌اندازی پژوهشکده انار فردوس با محوریت دانشگاه فردوسی مشهد به منظور افزایش کمی و کیفی محصول انار، به‌روزآوری شیوه‌های تولید و انجام تحقیقات علمی و کاربردی در حوزه این محصول، در دولت نهم ابلاغ شد.

پس از انتزاع شهرستان فردوس از خراسان رضوی و الحاق به خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۵، این پروژه حدود هفت سال بعد با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد به دانشگاه بیرجند تحویل شد اما به جهت نبود چارت اداری و اعتبار مناسب به حالت تعلیق درآمد و به دلیل نبود نگهداری منطقی، بخش‌هایی از آن نیز تخریب شده است.

با توجه به اهمیت موضوع و تاثیر این پژوهشکده در بخش کشاورزی، تکمیل و راه‌اندازی آن از نیازهای اساسی شهرستان فردوس است که با تولید بیش از ۳۰ هزار تن در سال، از تولیدکنندگان بزرگ انار کشور محسوب می‌شود.

بازدید استاندار از قنات جهانی بلده در فردوس

استاندار خراسان جنوبی از قنات جهانی بلده و استخر یک میلیون مترمکعبی در حال احداث ذخیره آب این قنات در فردوس هم بازدید کرد.

مجموعه قنوات تاریخی بلده فردوس سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این بازدید با حضور جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان فردوس انجام شد.

قنات جهانی بلده با آب باکیفیت (EC ۴۰۰) یکی از شاهرگ‌های حیاتی شهرستان فردوس است که علاوه بر ارزش تاریخی، تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی منطقه دارد و امرار معاش بیش از سه هزار کشاورز و هزار و ۹۰۰  هکتار باغات انار و اراضی تابعه متأثر از این قنات است.

بررسی روند ساخت استخر ذخیره آب یک میلیون مترمکعبی 

با توجه به اختلاف دبی این قنات بین ۸۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه بسته به بارش‌های فصلی، به منظور حصول بهره‌وری بیشتر از منابع آبی قنات، عملیات اجرایی طرح جامع “از آبخیز تا جالیز” در قالب احداث استخر ذخیره یک میلیون مترمکعبی آب در سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی از استخر ذخیره آب یک میلیون مترمکعبی قنات بلده فردوس نیز بازدید و روند اجرای این طرح را بررسی کرد.

قناعت صبح امروز (سه‌شنبه) وارد فردوس شد و بدو ورود با استقبال امام جمعه، فرماندار و مسئولان شهرستان، ضمن حضور در گلزار شهدای فردوس به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

بازدید از کارخانه‌های در دست احداث آرد زرین و تولید سیم آلومینیوم، کارخانه نساجی فردوس، مجتمع گلخانه‌ای، یادمان شهدای گمنام در شهرهای اسلامیه و باغستان، دیدار با خانواده شهید محمدباقر کارگر محبی و حضور در جلسه شورای اداری از دیگر برنامه‌های استاندار در این سفر یک روزه است.

فردوس، سومین مقصد سفرهای شهرستانی استاندار خراسان جنوبی، بعد از حضور در نهبندان و قاینات است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.