رئیس دانشگاه بیرجند گفت: مهر امسال ۸۰ دانشجو از کشور افغانستان جذب این دانشگاه شدند و راه‌اندازی دفتر کنسولی مسیر را برای پذیرش‌ بیشتر دانشجویان خارجی تسهیل می‌کند.

احمد خامسان روز سه‌شنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دانشگاه بیرجند در سال جاری افزود: طبق چشم‌انداز دانشگاه در سال ۱۴۰۰ قصد داریم این تعداد را به ۳۰۰ دانشجو برسانیم و از آنجا که دانشجویان خارجی تمایل بیشتری برای ورود به دانشگاه‌های مادر دارند امیدواریم آغاز به کار این کنسولی نقش تاثیرگذاری در جذب دانشجویان بخش بین‌الملل داشته باشد.

وی گفت: با توجه به جذب دانشجو به صورت بین‌المللی در دانشگاه بیرجند تا ۱۰ روز آینده اداره کنسولی دانشجویان آغاز به کار می‌کند.

رئیس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دانشگاه بیرجند نقش خود را برای تربیت نیروی متخصص و روابط بین‌المللی ارتقا خواهیم داد و برای بهتر اجرا شدن این سند برنامه ریزی‌های لازم در سطح ستادی صورت گرفته است.

وی مهارت‌آموزی و افزایش مراکز رشد و نوآوری را در دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از اهداف اصلی ذکر و تصریح کرد: در این ارتباط مرکز رشد دانشگاه بیرجند با ۶ فاز در دستور کار قرار گرفت که پروژه به ساخت فاز دوم رسیده است.

خامسان از افتتاح مرکز اشتغالزایی دانشگاه بیرجند در یک ماه آینده خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از اعتبارات این مرکز خیرساز است و این امکان برای دانشجویانی که تمایل به کار دارند در مرکز فراهم خواهد شد.

وی کتابخانه، مرکز نوآوری، مهارت‌آموزی و اشتغالزایی و فناوری را از محورهای اصلی بخش پژوهش دانشگاه بیان کرد و افزود: سال گذشته ۲ درصد اعتبارات دانشگاه بیرجند به بخش فناوری اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه بیرجند از پیگیری طرح آزمایشگاه مرجع دانشگاه خبر داد و گفت: بخشی از پیگیری‌ها به نتیجه رسیده که امیدواریم با ساخت این آزمایشگاه بخش صنعت و معدن استان وابسته به سایر استان‌ها نباشند.

وی از تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه بیرجند با تخصیص سه میلیارد تومانی خبر داد و گفت: شبکه آزمایشگاهی در دانشگاه تشکیل شده و در حال تجمیع آزمایشگاه‌های پژوهشی هستیم.

خامسان یادآور شد: در بخش کتابخانه‌ای ضمن تقویت این مهم بیش از ۲۸ هزار کتاب غیرقابل استفاده به ادارات کل آموزش و پرورش و کتابخانه‌های استان اهدا شد.

وی از ۲ برابر شدن اعتبارهای پژوهشی اساتید دانشگاه بیرجند نسبت به سال گذشته نیز خبر داد و گفت: این اعتبارات در سال جاری به ۲ میلیارد  ۴۰۰ میلیون تومان رسیده تا اساتید مشکلی در زمینه پژوهش نداشته باشند.

خامسان در ارتباط با مدیریت سبز دانشگاه توضیح داد: با توجه به اهمیت این پروژه در تمرکز اعتبارات تلاش کردیم ضمن اقدامات موردنیاز در فضای سبز و ارتقای تصفیه‌خانه‌ها به فاضلاب خاکستری تا ۲ سال آینده دانشگاه بیرجند با تصفیه فاضلاب نسبت به تامین آب فضای سبز خودکفا شود.

وی با بیان اینکه اقدامات زیادی در تولید انرژی خورشیدی در دانشگاه صورت گرفته است افزود: طرح بزرگترین پارکینگ خورشیدی کشور با ظرفیت ۵۰۰ خودرو در دانشگاه دنبال می‌شود که امیدواریم ۲۰ درصد انرژی دانشگاه را تامین کند.

خامسان با بیان اینکه خراسان جنوبی مهد علم و ادب و میراث‌دار پدران علم همچون شکوهی، معتمدنژاد و گنجی‌ است گفت: موزه‌های دانشگاه، آموزش و فرهنگ، علم و فناوری با مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در بیرجند به زودی گشایش خواهد یافت.

وی از کم توجهی به مفاخر استان گلایه کرد و افزود: کدام خیابان بیرجند به نام این بزرگان نامگذاری شده است؟

خامسان از بازسازی و تعمیر باغ امیریه مربوط به دانشگاه بیرجند خبر داد و  گفت: بخشی از این پروژه در دست اقدام است و از آنجا که ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است خواستار همکاری بیش از پیش میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های ذیربط هستیم.

وی نامگذاری ساختمان‌های دانشگاه بیرجند را از دیگر برنامه‌های بزرگترین دانشگاه خراسان جنوبی در سال جاری بیان کرد.

دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال سابقه علمی و آموزشی حدود ۱۳ هزار دانشجو دارد.