معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: میانگین رشد مصرف بنزین در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سطح کشور ۲۲ درصد و در این استان ۳۲ درصد بوده است.

علیرضا رحیمی‌ قرائی در جلسه کارگروه انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز با محوریت کارگروه‌های مرکزی و استانی که در دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد افزود: با توجه به همسایگی خراسان جنوبی با سیستان و بلوچستان و موضوعات مربوط به بنزین و نفت گاز، کاهش فیزیکی کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت از مرداد امسال آغاز شد.

وی گفت: اجرای این طرح تاکنون نتایج خوبی در پی داشته است و توانستیم مقداری از سیر صعودی افزایش مصرف بنزین در جایگاه‌های سوخت را کاهش دهیم.

معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: سهمیه کارت سوخت خودروهای بنزین‌سوز در هر مرحله ۶۰ لیتر بود و فرد در یکبار مراجعه می‌توانست سه مرحله یعنی ۱۸۰ لیتر را دریافت کند که با اجرای طرح مذکور به ۳۰ لیتر تقلیل پیدا کرد.

وی گفت: با اجرای طرح مذکور هر فرد می‌تواند در طول ۲۴ ساعت هر هشت ساعت ۳۰ لیتر بنزین دریافت کند.

رحیمی با بیان اینکه تمامی سرپرست‌های خانوار برای دریافت نفت سفید در فصل سرما شناسایی شده‌اند، گفت: سهمیه‌ نفت سفید بر اساس یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانوار تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه برای فصل پاییز ۵۰۰ لیترسهمیه برای هر سرپرست خانوار تعیین شد، اظهار داشت: سهمیه فصل زمستان نیز به زودی اعلام خواهد شد.

معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح منطقه‌ای نفت ‌گاز گفت: در این طرح اتوبوس‌ها می‌توانند با مراجعه به جایگاه ۸۰ درصد سهمیه مجاز خود را دریافت کنند و ۲۰ درصد دیگر را نیز در هشت ساعت دیگر استفاده کنند.

وی سهمیه اتوبوس را ۴۲۰ لیتر دانست و گفت: میزان سوخت و پیمایش نفت گاز بر اساس میزان رفت و آمد خودرو، صورت‌ وضعیت و بارنامه ماشین محاسبه می‌شود.

رحیمی افزود: نفت و گاز در گذشته ماهی یکبار شارژ می‌شد اما اکنون یکم و پانزدهم ماه بارنامه‌های جاده‌ای ارسال و میزان سوخت شارژ می‌شود.

وی بیان کرد: بارنامه‌ها بر اساس مسافت مبدا تا مقصد، کلاس و عمر خودرو و تردد در منطقه گرمسیری و سردسیری تعیین و واریز می‌شود.

معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی بارنامه‌های صوری را یکی از معضلات استان دانست و عنوان کرد: مقرر شد اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که به دوربین‌های تردد دسترسی دارد وضعیت را بررسی و به‌ ما اعلام کنند.

وی با اشاره به تامین سوخت برای موارد اضطرار در جایگاه‌های عرضه گازوئیل یادآور شد: نرخ هر لیتر ۶۰۰ تومان تعیین شده است و ناوگان حمل‌ونقل مسافر و بار می‌توانند در موارد اضطراری از طریق کارت آزاد نفت‌گاز که در جایگاه‌های منتخب وجود دارد، سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

رحیمی گفت: به صورت رندوم ۱۴ جایگاه در سطح استان می‌توانند نسبت به عرضه گازوئیل و سوخت در موارد اضطرار اقدام کنند که برای صحت‌سنجی باید به سامانه بارنامه اداره راهداری دسترسی داشته‌باشیم و این نیاز به پیگیری و همکاری از مرکز دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم گفت: دوربین‌های نظارت تصویری جاده‌ای نمی‌توانند خودروهای شوتی را تشخیص دهند اما ثبت تخلف می‌شوند.

اسدالله جلال‌زاده افزود: اگر پلاک خودرو تحت عنوان شوتی قاچاق به ما اعلام شود قابل رویت است که در چه محورهایی و با چه سرعتی تردد داشته است.

وی بیان کرد: بارنامه‌های صوری به شدت در حال رصد و نظارت هستند و بر اساس فاکتورهای مشخص ارزیابی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: با همکاری پلیس راه به صورت فیزیکی با بارنامه‌های صوری برخورد می‌شود و در هر پنج روز در یک شهر استان این طرح اجرا و ماشین‌ها کنترل می‌شوند.

وی تاکید کرد: قابلیت دسترسی شرکت نفت استان به سامانه بارنامه‌ها برای ما در استان تعریف نشده است و باید از مرکز پیگیری شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور