معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: هزار و ۵۳۵ پایگاه ثابت و سیار در مکان‌های برگزاری نماز عید فطر، مراکز نیکوکاری و میادین و معابر این استان برای جمع‌آوری فطریه و کفارات مردم برپا می‌شود.

 احمد رفیعی روز جمعه  افزود: ۵۴ پایگاه امداد، ۱۷۲ مرکز نیکوکاری، ۳۹۰ شورای زکات روستایی، ۳۹۱ مسجد و حسینیه و ۴۳۸ موسسه خیریه و سازمان مردم نهاد، وجوه زکات فطره و کفارات مردم را جمع‌آوری می‌کنند و هزار و ۶۵۶ نفر در این زمینه همکاری دارند.

وی گفت: روش‌های پرداخت الکترونیکی فطریه نیز وجود دارد و مردم می‌توانند با سر شماره #۵*۸۸۷۷* برای پرداخت زکات فطریه خود اقدام کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بیان کرد: تلفن گویای ۰۹۶۸۸۷، مراجعه به سایت کمیته امداد www.emdad.ir، مراجعه تلفنی و حضوری به دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری و اپلیکیشن‌های سنا، سکه، بله، بام و ایوا از دیگر روش‌های پرداخت الکترونیکی فطریه و کفاره است.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی پارسال ۹۷۶ میلیون تومان فطریه و کفاره به مراکز جمع‌آوری کمیته امداد پرداخت کردند و این استان به لحاظ درصد رشد پرداخت زکات واجب در سطح کشور رتبه دوم را کسب کرده است.

رفیعی گفت: چهار میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان سال گذشته از محل وجوهات زکات در استان جمع‌آوری شد که از این میزان ۵۷۶ میلیون تومان زکات واجب، ۲ میلیارد و ۲۴۴ میلیون تومان زکات مستحبی،۹۷۶ میلیون تومان زکات عام سادات، ۵۳۴ میلیون تومان کفارات و سه میلیون تومان رد مظالم بوده است.

وی اظهار داشت: مجموع زکات جمع‌آوری شده در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن که سه میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان بود، ۳۹ درصد رشد داشته است.

مبلغ فطریه روزه‌داران در خراسان جنوبی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹ هزار تومان و کفاره غیرعمد سه هزار تومان اعلام شد.

میزان فطریه هر نفر براساس قوت غالب گندم و نرخ محل، ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹ هزار تومان یا ۳ کیلوگرم گندم تعیین و مبلغ کفاره عمد نیز به ازای هر روز ۱۸۰ هزار تومان اعلام شده است.

بهتر است مبلغ فطریه را قبل از اقامه نماز عید فطر، پرداخت کنند یا کنار بگذارند.