براساس آخرین تصمیمات، موضوع ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند و بزرگمهر قاینات با دانشگاه بیرجند تا سال ۱۴۰۱ از دستور کار وزارت علوم خارج شده و منتفی است.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری  در نشست شورای اداری شهرستان قاینات افزود: موضوع ادغام دانشگاه‌های استان از مدتی قبل مطرح شد و از همان موقع، بحث لغو این بخشنامه به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: بعد از مکاتبات و پیگیری‌های فراوانی که در مرکز صورت گرفت، در نشستی که با نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به استان داشتیم، این موضوع به طور کامل تبیین شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه اعلام کردیم تصمیم وزارتخانه مبنی بر ادغام دانشگاه‌های استان از نظر کارشناسی از استحکام لازم برخوردار نیست لذا طی این بازه توقف کار، بررسی‌های کارشناسی لازم انجام خواهد شد.

وی گفت: تاکید ما بر این است هر اقدامی که صورت می‌گیرد، ضمن اینکه باید از هویت کارشناسی لازم برخوردار باشد، نظر مساعد استان را نیز جلب کند.

ملانوری تصریح کرد: با توجه به پیشینه منطقه، وجود ذخایر معدنی و نیاز به توسعه صنایع در خراسان جنوبی، ادغام این دانشگاه‌ها منطقی نبود و تبعات فراوانی به همراه داشت.

وی افزود: بنا به مخالفت استان، وزارت علوم این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است.

با مدیریت نشسته، راه به جایی نمی‌بریم

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنر مدیران کل و کارشناسان آنان و مجموعه خانواده دولت این است که با حرکت جهادی و بین مردم بودن مشکلات را شناسایی و رفع کنند.

وی بیان کرد: با مدیریت نشسته، منفعل، بدون خلاقیت و بی‌برنامه، اتفاقی نمی‌افتد و راه به جایی نمی‌بریم.

ملانوری افزود: رتبه اول کشور از لحاظ مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ توسط مردم خراسان جنوبی کسب شد که جای قدرشناسی از این مردم فهیم و با بصیرت و انقلابی دارد که در همه انتخابات‌ مشارکت بالایی داشته‌اند و علی‌رغم همه تبلیغات منفی و مشکلاتی که بود به دعوت رهبری لبیک گفتند.

وی گفت: ما به عنوان مجریان انتخابات با تاکید بر اصل بی‌طرفی و دقت در انتخابات بر دو محور امنیت و سلامت تاکید داشتیم و برگزاری انتخابات به گونه‌ای بود که سالم‌ترین و امن‌ترین انتخابات برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: علی‌رغم توسعه‌ای که در استان اتفاق افتاده است شتاب توسعه قابل قبول نیست و با توجه به فضای حاکم بر کشور می‌طلبد مانند دوران دفاع مقدس با حرکت‌های جهادی بیشترین استفاده از منابع موجود انجام شود زیرا منابع مشخص و محدود است و نباید نگاه کنیم چه بودجه‌ای به ما می‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال تحول هستیم، کارها باید برنامه‌محور پیش رود، ریسک‌پذیری مدیران بیشتر شود، مدیریت بومی و محلی در دستور کار قرار گیرد و کارهای خلاقانه انجام شود.

مدیران به دنبال خلق منابع جدید باشند

ملانوری افزود: برای رسیدن به توسعه به دو حرکت نیاز است یکی فعالیت با انگیزه و برنامه‌ریزی خلاقانه و ابتکاری و نیز برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع داخلی است.

وی تاکید کرد: ما باید چارچوب‌ها را بشکنیم و با خلاقیت و انرژی هرچه بیشتر به دنبال خلق منابع جدید باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شأنیت و جایگاه هر کسی در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کند باید حفظ شود، گفت: این موضوع، منافاتی با حرکت‌های جهادی و در صحنه بودن ندارد لذا مدیران باید با چانه‌زنی به دنبال جذب اعتبارات از منابع مختلف باشند.

وی افزود: هر کار خلاقانه‌ای ممکن است در ابتدا با مخالفت‌هایی همراه باشد و سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر انجام آن صورت بگیرد اما چون با اعتقاد انجام می‌شود، رضایت خداوند را به همراه خواهد داشت و مردم نیز قدرشناس هستند.

ملانوری با تاکید بر اینکه مدیریت جایی است که منابع جدید خلق شود گفت: اینکه ما به این نتیجه رسیدیم که ستاد توسعه خاوران شکل بگیرد، در همین راستا بود و تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش‌ خصوصی شروع شده و ۵۰ میلیارد تومان هم توسط این بخش در مسائل اجتماعی مانند بهداشت و ورزش کمک شده است.

نتایج رایزنی با مسوولان کشوری در تهران

وی به پیگیری‌های صورت گرفته طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: برای خسارت سیل سال ۹۹ مصوبه دولت را گرفتیم اما برای تحقق ۱۰۰ درصدی آن به طور ویژه نشستی با دکتر نوبخت داشتیم و موافقت تخصیص این اعتبار را گرفتیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه راه‌ها هم به دنبال دریافت فاینانس، تهاتر و ماده ۵۶ بودیم که نتایج خوبی برای استان به همراه داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی بخشداری‌های تازه تاسیس استان با مشکل کمبود نیرو و نبود پست سازمانی مواجه هستند، رایزنی‌های روز گذشته با رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور به اینجا رسید که نسبت به رفع این موضوع هرچه سریعتر اقدام شود.

ملانوری بیان کرد: با موافقت رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر نیرو را بکار می‌گیریم تا در بخش‌ها مستقر شوند و به مردم خدمات بدهند.

وی همچنین گفت: ما به دنبال راهکارهایی برای ایجاد ارزش افزوده در تولیدات و محصولات کشاورزی و دامی هستیم و یکی از این راهکارها، احداث کشتارگاه‌های کوچک مقیاس و ایجاد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی است که در صورت تحقق می‌تواند بخش عمده مشکلات دامداران و کشاورزان را برطرف کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: امروز و با حضور در جمع عشایر قیصار مقرر شد یکی از این واحدها در این منطقه عشایری احداث شود و عشایر با دریافت تسهیلات چهار درصد سهامدار این واحدهای تولیدی شوند.

وی اظهار داشت: با مذاکراتی که با برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت گرفته، این واحدها در فروش تولیدات خود نیز مشکلی نخواهند داشت.

استاندار خراسان‌ جنوبی در ادامه دور دوم سفرهای شهرستانی خود صبح امروز (چهارشنبه) وارد قاینات شد و بدو ورود به شهر قاین با حضور در گلزار شهدا به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد و سپس از روند اجرای پروژه ساخت بیمارستان دوم شهر قاین بازدید و در نشست شورای اداری این شهرستان نیز شرکت کرد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.