معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری نمایشگاه مفاهیم نمادهای عاشورایی در نگارخانه استاد اسماعیلی مود خبر داد.

سید علی زمزم با بیان این که نمایشگاه توسط موسسه هنری محاکات خواجه نصیر و با همکاری این اداره کل برپا شده است، عنوان کرد: در این نمایشگاه ۲۴ نماد عاشورایی توسط بلقیس افضلیان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که نمایشگاه سه شنبه ۱۵ مهرماه ۹۹ ساعت ۱۰ صبح افتتاح می شود و تا ۲۳ مهرماه ادامه دارد، اضافه کرد: علاقه مندان می توانند جهت بازدید صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۱ و عصرها از ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ به نگارخانه استاد اسماعیلی مود(جنب اداره کل) مراجعه کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش بیان کرد: در این نمایشگاه با پشت سر گذاشتن ایام سوگواری امام حسین(ع) و تأثیر این حادثه تاریخی در هنرهای تجسمی و شکل‌گیری سمبل‌های تصویری و حجمی در میان هنرمندان، به بررسی نمادهای عاشورای یپرداخته ایم.

به گفته زمزم این نمادها پس از تراژدی سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا، شکل گرفتند و با تغییراتی، امروز در میان شیعیان رایج هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان از این سمبل‌ها برای خلق آثار هنری خود همچون نقاشی، تصویر سازی، مجسمه، پوستر و غیره) استفاده می‌کنند تا عظمت‌ها و ظلم‌های بخشی از تاریخ که درس زندگی و آزادگی را به همراه داشت، نشان دهند.

زمزم با اشاره به تاثیر این نمادها در میان مردم اشاره کرد و افزود: کاربرد این نوع نمادها به ویژه در احجام و نقاشی‌های مکتب سقاخانه و نقاشی‌های قهوه خانه‌ای و پشت شیشه‌ای با استقبال غربیان و شرقیان از این هنر، رو برو شد و به شکل نامحسوسی حادثه عاشورا را به جهانیان نشان داد.