مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درمیان گفت: استحکام‌بخشی و مرمت برج شمال غربی قلعه فورگ این شهرستان با اعتبار ۷۰ میلیون تومان انجام شد.

امیر اسماعیل شهسواری رافزود: همچنین استحکام‌بخشی و مرمت دیوار ضلع غربی قلعه فورگ نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبار تنها کارهای اضطراری مرمتی سالانه در قلعه فورگ انجام می‌شود گفت: به عنوان مثال برای مرمت و استحکام‌بخشی تمام قلعه فورگ به حدود سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به دلیل اعتبارات محدود، سالانه تنها اقدامات اضطراری استحکام‌بخشی را در قلعه انجام می‌دهیم.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان عنوان کرد: همچنین برج ضلع جنوب غربی قلعه فورگ که بر اثر بارش‌های مختلف احتمال ریزش آن به دلیل ترک سازه وجود داشت به صورت کامل برداشته شد.

وی گفت: بنای قلعه فورگ از سنگ و ملات نخاله ساخته شده و استحکام لازم را در برابر حوادث طبیعی ندارد.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ شهرستان درمیان با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠ متر مربع قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این اثر بر بالای صخره‌ای سنگی همراه با ۱۸ برج پس از قرون متمادی همچنان قامت خود را استوار نگه داشته و از سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج ساخته شده و پایه آن را سنگ چین کرده‌اند.

بنای نخستین قلعه در زمان نادرشاه افشار بنا شده و بعد از قلعه‌الموت مهمترین مقر حضور فداییان اسماعیلیه بود.

این قلعه طی چند سال گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بخش‌هایی از آن کاوش شده است.

روستای فورگ در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده که علاوه بر داشتن قلعه تاریخی از بافت سنتی ارزشمندی برخوردار است.