#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: اجرای فیبر نوری منازل در شهرهای بیرجند، قاین، طبس و فردوس در دستور کار قرار دارد اما برای انجام آن به همکاری شهرداری‌ها و توانیر نیاز داریم.

حسن آذری‌نصرآباد در نشست کارگروه توسعه دولت الکترونیک که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: اجرای پروژه ملی فیبر نوری از جمله برنامه‌های مهم امسال در استان است زیرا کاربری‌ها افزایش و ترافیک مصرفی شهروندان پنج برابر شده و باید اقدامات زیرساختی انجام شود.

وی بیان کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا با افزایش کاربری‌ها، زیرساخت‌های ارتباطی استان دچار مشکل شد اما ظرف دو سال گذشته هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مخابراتی در استان هزینه شد.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه مجموع فعالیت‌های مخابرات هزینه درآمدی است اظهار داشت: در استان معمولا شرکت‌هایی غیر از مخابرات تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را ندارند چون برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: درخواست داریم در پروژه‌های کاربردی مخابرات، دستگاه‌های اجرایی ما را یاری کنند و تامین زیرساخت‌ها را در اولویت قرار دهند.

آذری‌نصرآباد عنوان کرد: پروژه‌های بزرگی در دست اجرا است که توسعه پهنای باند استان از جمله این پروژه‌ها است، در یکسال گذشته ۱۰۰ گیگ به ترافیک استان افزوده شده است.

وی یادآور شد: با توجه به وسعت و پراکندگی جمعیت خراسان جنوبی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این خصوص باید دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: سومین استان پهناور کشور هستیم و باید اعتبار پروژه‌های اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات مختص مناطق محروم که توسط USO تامین می‌شود در اولویت قرار بگیرد این در حالیست که استان‌های غربی با محرومیت کمتر اعتبار بیشتری دریافت می‌کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین رویکردهای امسال در استان تامین زیرساخت‌های لازم برای ارتقای سایت‌های اینترنت شهری به اینترنت نسل پنجم است.

آذری‌نصرآباد بیان کرد: یکی از مهمترین چالش‌های ما در استان در توسعه شبکه همراه، جانمایی و تملک سایت‌ها است که امسال در قانون بودجه تمامی دستگاه‌ها و موسسه‌های عمومی حتی غیردولتی موظف شده‌اند فضا در اختیار قرار دهند.

وی تصریح کرد: در روستاها مشکل تملک کم است اما در شهرها به یک معضل تبدیل شده و نیاز به همکاری دستگاه‌های اجرایی و مدیران داریم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۲۵۰ واحد صنفی ICT با فعالیت بیش از ۲ هزار نفر در استان فعال است.

مهرآرا افزود: با ابتدای شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی در دو هفته به عنوان نخستین استان کشور ۱۵ فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی شد که در کشور بی‌نظیر بود.

وی بیان کرد: نظام صنفی رایانه‌ای استان دارای ۳۰ نفر مشاور و ناظر است که درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی استان از توان مشاوره‌ای این افراد در دستگاه خود استفاده کنند.

رئیس دفاتر پیشخوان خراسان جنوبی هم گفت: اکنون ۱۲۰ دفتر پیشخوان در مناطق شهری و روستایی استان فعال است که برخی دفاتر در مناطق حساس و دور افتاده مانند درح سربیشه به دلیل عدم همکاری مسوولان با مشکل مواجه شده است.

پروین فرهادی افزود: درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی از قبیل شهرداری‌ها نسبت به برون سپاری خدمات خود و واگذاری آن به دفاتر پیشخوان دولت اقدام کنند.

وی بیان کرد: با برون سپاری خدمات نه تنها شفاف‌سازی صورت می‌گیرد بلکه زمینه ایجاد اشتغال و رفاه شهروندان نیز فراهم می‌شود.

شهردار بیرجند هم گفت: شهرداری بیرجند به سمت هوشمندسازی شهر قدم برداشته و مواردی از قبیل استعلام‌ها، صدور پروانه و کمیسیون ماده ۱۰۰ در بستر الکترونیک فراهم شده است.

مهدی بهترین با بیان اینکه در شهرداری سیستم کاغذی قدیمی حکم‌فرما است افزود: از شهر هوشمند استقبال می‌کنیم البته باید ابتدا زیرساخت‌های لازم مهیا و سپس انتظار هوشمندسازی شهر داشت.