دکتر مریم نواب زاده متخصص طب سنتی  گفت: بیشتر از یکسال است که جهان درگیر ذره ویروسی شده که به نوعی همه ی ملت ها و دولت ها را درگیر خود کرده و خیلی عارضه ساز شده و به نوعی وحشتناک ترین حادثه ی پزشکی در قرن اخیر بوده و یک پاندمی جهانی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه طب سنتی ایران یک مکتب حکیمانه و مبتنی بر حکمت و دانشی حکمی است افزود: طب سنتی با توجه به علائم و نشانه های بیماری ها، برنامه و پروتکل مشخصی را ارائه می کند. درست است که کرونا یک بیماری نوپدید است ولی طب حکیمانه ایرانی می تواند برنامه های خیلی مشخص و شفافی را ارائه کند و دانشی که مبتنی بر طب حکیمانه است و دانش طب نوین می توانند در کنار یکدیگر به پیشگیری و درمان این بیماری و سایر بیماری ها کمک کنند.

وی در ادامه افزود: طب ایرانی بر تقویت طبیعت بدن تاکید دارد. طبیعت قوه ی مدبره هوشمندی است که فاقد اراده است که این قوه برای مدیریت و حیات بهتر انسان و تمام موجودات زنده برنامه ریزی و موجود زنده را هدایت می کند. با این دیدگاه اگر به بیماری نگاه کنیم، اگر ویروسی وارد بدن شود، در صورتی که طبیعت بدن قوی باشد و بتوانیم طبیعت و ایمنی را بالا نگه داریم، بدن می تواند آن را کنترل و بدون ایجاد عارضه جانبی و یا با حداقل عارضه به بهبودی و سلامت برگردد.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه همیشه دو دیدگاه افراط و تفریط را در طب سنتی شاهد بودیم گفت: دیدگاه افراطی دیدگاهی است که تعداد زیادی از جامعه را شامل می شود که باور دارند همه چیز در طب سنتی خلاصه می شود و بیشتر تاکید بر درمان با طب سنتی و منکر طب نوین هستند که این دیدگاه بدی است و گاها باعث عدم مراجعه بیماران به حیطه های درمانی و تخصصی می شود و گاهی عارضه ایجاد می کند. دیدگاه تفریط نیز دیدگاه کسانی است که علم و دانش را منحصر به علم نوین می بینند و منکر دانش طب سنتی ایرانی و طب حکیمانه هستند که این دیدگاه هم دیدگاه بدی است چون این دانش طب ایرانی محصول تجربه و دانش حکیمانه قرن ها و سالهای حکمای زیادی بوده و جوابگوی نیاز بشر در هزار سال بوده است .

دکتر نواب زاده خاطر نشان کرد: اکنون با شیوع ویروس کرونا برنامه ای که طب ایرانی دارد بیشتر بر کاهش علائم و بهبود وضعیت بیمار، کاهش دوره بیماری و علائمی که منجر به عارضه می شوند را تخفیف دهد، می باشد که لازم به ذکر است طب سنتی ایران و طب نوین به عنوان دو بال یک پرنده سلامت می توانند در کنار هم عمل کنند.