مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: خیرین ظرفیت خوبی برای ساماندهی متکدیان هستند که باید دستگاه‌های متولی به دنبال پیگیری این موضوع از راه‌های مختلف باشند.

 حسین‌رضا نخعی  در نشست ستاد ساماندهی متکدیان استان با بیان اینکه مدیران موظف به علمیاتی کردن تکالیفی هستند که برعهده دستگاه‌های اجرایی است افزود: تلاش شود با ورود به موقع، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را برای آینده دفع خطر کنیم.

وی اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی امروزه پیچیده‌تر شده‌اند و باید متناسب با شرایط روز برای آن چاره‌اندیشی کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: مشکلات متکدیان اعصاب و روان مربوط به دستگاه‌های اجرایی مختلف است و باید با شدت و فوریت به دنبال راهکار بود تا از اتفاقات احتمالی پیشگیری کرد.

وی اظهار داشت: با گذشت زمان ممکن است عمق مشکلات بیشتر شود لذا در شرایط فعلی باید به دنبال راهکارهایی فارغ از تکالیف قانونی باشیم.

نخعی با بیان اینکه بازنگری و اصلاح قوانین نیز در مواقع ایجاد مانع، الزامی است گفت: تا زمان حل مشکل باید دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند تا آسیب‌های اجتماعی منجر به مشکلات فراتر نشوند.

وی افزود: ضعف در اجرا پذیرفته نیست و پابرجایی مشکلات در شأن استان فرهنگی خراسان جنوبی نیست.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: باید براساس قوانین و مقررات عمل کنیم و اگر مسئله‌ای در چارچوب مقررات نیست باید به دنبال راهکارهایی دیگر باشیم.

وی آموزش و توانمندسازی در برخورد با متکدیان را ارزشمند برشمرد و یادآور شد: تبیین درست و اطلاع‌رسانی از دستاوردهای حوزه مقابله‌ای و برخورد با متکدیان می‌تواند اثرات خوبی در جامعه داشته باشد.

نخعی خدمات شهرداری بیرجند در ایجاد و راه‌اندازی گرمخانه را قابل تقدیر دانست و افزود: برنامه‌ریزی لازم برای پذیرش متکدیانی که بیمار اعصاب و روان هستند از سوی بهزیستی باید انجام گیرد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار بیرجند نیز با بیان اینکه عده‌ای خاص در زمینه تکدی‌گری شهر بیرجند فعال هستند گفت: فرهنگ سازی برای شهروندان برای اینکه متکدیان را عادت به تکدی‌گری ندهند نیز باید انجام شود که در این راستا نیازمند تعریف ضوابطی هستیم.

محمدرضا بیجاری افزود: عادت به تکدی‌گری به خصوص در بین جوانان اثرات منفی دارد و از طرفی اغلب متکدیان تابعیت ایرانی ندارند.

وی بر لزوم ساماندهی متکدیان اتباع خارجی تاکید کرد و گفت: برخورد قاطع در قبال اخذ تعهد الزامی است و این افراد نباید در سایه استفاده از فضای امن، اقدام به ایجاد آسیب اجتماعی در شهر کنند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار بیرجند عنوان کرد: اتباع بیگانه که به شکل غیرقانونی در شهر حضور دارند و اقدام به تکدی‌گری می کنند نیز حتما باید طرد شوند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور