معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: دبیرخانه کشوری طرح ملی یاس (یاوران آسیب ستیز) با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) در این استان آغاز به کار کرد.

فائزه موهبتی  افزود: اجرای ‌طرح ملی یاس با هدف اقدام عملی در کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر از آبان امسال در سراسر کشور آغاز شد.

وی اظهار داشت: طبق تصمیمات صورت گرفته، دبیرخانه ملی این طرح در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شد و ۲۰۰ خانه هلال در سراسر کشور زیر مجموعه این دبیرخانه فعالیت خواهند کرد.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: براساس این طرح و تفاهم‌نامه کمیته امداد و هلال احمر قرار است دختران ۳۰ تا ۴۰ سال مددجو کمیته امداد زیر پوشش طرح یاس قرار گیرند.

وی افزود: طرح یاوران آسیب ستیز در مناطق حاشیه‌نشین و روستاها اجرا می‌شود و در مرحله نخست هزار دختر مددجو آموزش‌های لازم را در حوزه‌های مختلف توانمندسازی فرا می‌گیرند و از این فرصت می‌توان در بحران‌ها و بلایای طبیعی نیز استفاده کرد.

وی گفت: جامعه هدف آموزش‌های لازم را در ارتباط با امداد و کمک‌های اولیه، آسیب‌های اجتماعی، مشاوره، کار گروهی و خدمات داوطلبانه فرا خواهد گرفت.

موهبتی بیان کرد: هدف اصلی از اجرای طرح ملی یاس ارتقای عزت نفس، پذیرش مسوولیت اجتماعی، توانمندسازی ارتباطات گروهی، مشارکت اجتماعی، ایجاد انگیزه برای فراگیری امداد و کمک‌های اولیه و ترویج فرهنگ خودامدادی است.

وی گفت: از ظرفیت هلال احمر در این طرح برای توانمندسازی مددجویان و آموزش استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه شیوه‌نامه طرح یاس در خراسان جنوبی تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است افزود: جامعه هدف این طرح در فاز اول هزار مددجو است اما امکان افزایش آن با معرفی کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود دارد.

دبیرخانه طرح ملی یاس تا اردیبهشت ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی فعال خواهد بود و در این استان در فاز اول شهرستان مرزی درمیان مورد توجه قرار گرفته است.

طرح «یاس» که برگرفته از نام حضرت فاطمه (س) است، با مشارکت جمعیت هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) در هفت گام اجرا می‌شود.

۴۰ منطقه زیر پوشش کمیته امداد در سراسر کشور در حاشیه کلانشهرها و مراکز استان‌ها مشخص شده است که در هر نقطه پنج خانه هلال فعال می‌شود.

مددجویان و افراد زیر پوشش کمیته امداد در این خانه‌ها از آموزش‌های لازم برخوردار شده، سازماندهی و به‌کارگیری می‌شوند که می‌توان از این فرصت در بحران‌ها و بلایای طبیعی نیز بهره گرفت.

خراسان جنوبی با افغانستان و ۶ استان کشور همجوار است و زلزله و سیل از حوادث طبیعی پر رخداد در این استان پهناور محسوب می‌شود.