#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که نقش موثری در افزایش آمار ترانزیت کالا دارد.

رضا راستی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح و بازدید از مجموعه ۱۷ هکتاری گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: همه تلاش و تاکید دولت بر استفاده از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو ممکن است و یکی از اقدام‌های اساسی که امسال توسط دولت در چند ماه گذشته انجام شده، افتتاح کریدور ترانزیتی امارات – ترکیه از ایران است.

وی گفت: در ماه‌های اخیر کریدور ترانزیتی امارات – ترکیه از طریق ایران با عبور نخستین محموله آغاز به‌کار کرد و کاهش زمان از مهمترین مزیت‌های فعال‌سازی این کریدور است.

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران اظهار داشت: دولت و گمرک همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا آمار ترانزیت کالا در کشور افزایش یابد.

وی افزود: در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۰ میلیون تُن ترانزیت از طریق گمرکات کشور انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد دارد.

راستی گفت: سال ۹۳ آمار ترانزیت از طریق گمرکات کشور ۱۳ میلیون تُن بود که پس از مدتی در سال‌های بعد آمار ترانزیت کالا کاهش یافت.

وی به عملکرد گمرکات در خراسان جنوبی و فعال بودن مرز رسمی ماهیرود در این استان اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه مرز ماهیرود یکی از معبرهای فعال در شرق کشور است و امروز صبح بازدیدی از این مرز داشتیم که به مردم خراسان جنوبی در این سفر نوید می‌دهیم اقلام ترانزیتی از ماهیرود را افزایش دادیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: زیرساخت‌های خوبی در مرز ماهیرود فراهم است و در چند ماه آینده هم دستگاه ایکس‌ری در این پایانه مرزی افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت ترانزیتی که در مرز ماهیرود وجود دارد در چند ماه آینده هیچ محدودیت ترانزیتی از سوی ایران وجود نخواهد داشت.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: سایت ۱۷ هکتاری گمرک استان با زیربنای پنج هزار و ۲۴۰ متر مربع دارای ساختمان اداری و انبارهای مسقف است.

حسن رحیمی‌زاده افزود: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده است و زمینه اشتغال برای شرکت‌های خصوصی هم با افتتاح این سایت فراهم می‌شود.

به گفته وی این سایت می‌تواند نقش چشمگیری در افزایش گمرکات خراسان جنوبی داشته باشد.

سرپرست فرمانداری بیرجند هم گفت: ما معتقدیم خراسان جنوبی یکی از محورهای توسعه تجارت در شرق کشور است و ظرفیت‌های زیادی دارد که گمرک هم به عنوان بازوی قوی در حوزه تجارت اگر نقش خود را به‌خوبی ایفا کند می‌تواند به رونق اقتصاد و تولید کمک کند.

علی فاضلی‌فرد افزود: یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی همجواری با کشور افغانستان و دیگری قرار گرفتن در جاده ابریشم و کریدور شمال به جنوب است.

وی گفت: امید است با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و زیرساخت‌های فراهم شده شاهد آینده خوب و درخشانی برای استان باشیم.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.