رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم نشان داده که نسبت به موضوع عدالت توجه خوبی دارد و مجلس نیز مقید به این موضوع است.

مصطفی نخعی  در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: عدالت را باید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه چه در سطح کلان، استان و شهرستان‌‎ها محور کار قرار دهیم و مطالبه رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت: در مجلس یازدهم با در نظر گرفتن ردیف‌های محرومیت‌زدایی اثبات کردیم که به عدالت بسیار مقید هستیم و مجلس آن را به عنوان موضوع مهم سرلوحه کار خود قرار داده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص اعتبار محرومیت‌زدایی در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ادامه داد: این اقدام مهم حرکت خوبی برای محرومیت‌زدایی و حرکت در مسیر عدالت در کشور است.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: آماری که از درصد تحقق برنامه ششم توسعه در استان ارائه می‌شود، جالب نیست و باید بررسی شود که چرا برنامه‌هایی را مصوب می‌کنیم اما در اجرا خیلی محقق نمی‌شود.

نخعی در توضیح چرایی این مساله اظهار داشت: بخشی از دلایل برمی‌گردد به اینکه رویاپردازانه نگاه می‌کنیم و باید مسائل را منطقی‌تر ببینیم از طرفی آمایش سرزمینی را باید ملاک قرار دهیم.

وی افزود: مالیات برای خراسان جنوبی نسبت به کشور چندان جنبه درآمدی ندارد و بخش زیادی از نارضایتی‌های مردم در استان به همین نحوه اخذ مالیات برمی‌گردد که نشان می‌دهد در سند آمایش سرزمین و عدالت‌محوری می‌توانیم اینها را به عنوان پیشنهاداتی در برنامه هفتم توسعه لحاظ کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای استان‌های کم‌درآمد نسبت به سایر استان‌ها باید مشوق‌های مالیاتی درنظر گرفته شود تا زمینه برای ورود سرمایه‌گذار و و تولیدکنندگان فراهم شود.

وی ایجاد درآمد بیشتر از محل فروش املاک دولتی مازاد را در برنامه توسعه هفتم پیشنهاد داد و گفت: البته خیلی از این مسائل شاید برای برخی استان‌ها موضوعیت نداشته باشد و برای استانی مانند خراسان جنوبی موضوعیت داشته باشد.

نخعی گفت: به عنوان مثال خیلی از روستاها و مناطق ما مناطقی است که جاذبه‌ای برای ورود بخش خصوصی ندارد که با این ساز و کار می‌توان روش‌هایی را برای ایجاد جاذبه تعیین کرد و درآمد دولت هم از این طریق افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر انتقال حساب‌های بانکی و پرونده مالیاتی معادن و واحدهای تولیدی که در خراسان جنوبی فعالیت دارند افزود: یکی از گلایه‌های بانک‌های استان منفی بودن منابع و مصارف آنها است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از دلایل عمده همین است که شرکت‌هایی در خراسان جنوبی فعالیت دارند اما منابع بانکی آنها در این استان نیست و باید پیگیری کرد تا این منابع به استان منتقل شود.

وی با اشاره به موضوع بازآفرینی شهری گفت: تقریبا یک سوم جمعیت این شهرها (مورد هدف بازآفرینی شهری) در محلات کم‌برخوردار سکونت دارند بنابراین نیاز است توجه جدی به این مسئله داشته باشیم و ظرفیت خیران را برای این مناطق فعال کنیم.

نخعی خواستار تشکیل ستاد استانی برای تقسیم کار مشخص درخصوص بازآفرینی شهری شد و اظهار داشت: پروژه‌های خوبی در محلات شهر نهبندان آغاز شده که خیلی شرایط بحرانی داشت و با این اقدامات روند مثبتی شکل می‌گیرد که نیاز به تقویت دارد.

وی با اشاره به طرح مولدسازی از فروش اموال و املاک دستگاه‌های دولتی افزود: از وزارت بهداشت برای راه‌اندازی مجتمع عالی سلامت در نهبندان مجوز گرفته‌ایم و از سال گذشته فعال شده و ساختمانی هم ندارد که می‌توان از محل اموال مازاد به این مجتمع کمک کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مردم انتظار دارند هرچه سریعتر عملیات اجرایی زیرساخت‌های  مجتمع کارگاهی صنوف آلاینده در نهبندان تکمیل شود.

وی افزود: هفته دولت عملیات اجرایی زیرساخت‌ها در این مجتمع آغاز شد ولی تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور