معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی از اجرای طرح ردیابی مولکولی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

محمد شفائی، گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بسیار حاد و شدیدا واگیر طیور است که می‌تواند انواع طیور صنعتی، بومی  و وحشی را درگیر سازد.

وی افزود: همه ساله با شروع فصول سرد سال و آغاز مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر احتمال شیوع و بروز این بیماری تشدید می‌یابد، هرچند نباید از بروز بیماری در سایر فصول نیز غفلت کرد.

شفائی گفت: سازمان دامپزشکی با انجام واکسیناسیون گسترده در سطوح مختلف طیور صنعتی، تشدید الزامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و اطلاع رسانی و آموزش فراگیر و گسترده در تمامی اوقات سال، اقدامات لازم برای پیشگیری، کنترل و مهار این بیماری را به انجام می‌رساند.

وی تصریح کرد: یک از طرح‌های اقدامی در سال جاری، طرح ردیابی مولکولی آنفلوانزای فوق حاد است که با هدف بررسی همه جانبه بیماری آنفلوانزای فوق حاد در طیور صنعتی درکشور در حال اجراست.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: استان خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۵۰ واحد تخمگذار و نیز بیش از ۲۰ واحد پولت، ۵ واحد مرغ مادر گوشتی و یک واحد مرغ مادر تخمگذار، یکی از استان‌هایی است که این طرح را به انجام خواهد رسانید.

شفائی یادآور شد: در این راستا با همکاری همکاران شبکه‌های دامپزشکی، واحدهای منتخب از ۷ لغایت ۲۴ اسفند ماه نمونه برداری شده و ارزیابی خواهند شد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور