معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در آستانه ثبت جهانی چهار اثر دیگر در خراسان جنوبی قرار داریم گفت: از این‌ جهت پیگیر ورود تور خبرنگاران خارجی به استان هستیم تا زمینه تولید محتوا برای معرفی خراسان جنوبی فراهم شود.

، علی‌اصغر شالبافیان در دیدار با فعالان حوزه گردشگری شهرستان فردوس افزود: ما با معاونت امور استان‌های صدا و سیما و مدیران کل استان‌ها هماهنگی کرده‌ایم که جاذبه‌های گردشگری هر استان در صدا و سیمای دیگر استان‌ها تبلیغ و معرفی شود و خراسان جنوبی و فردوس نیز از این موضوع مستثنی نیست.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در خرداد امسال گفته بود: پرونده‌ کاروانسراها در شهرستان‌های طبس و سرایان همچنین پرونده آسبادهای شهرستان‌های درمیان و نهبندان برای ثبت جهانی در حال تکمیل شدن است.

۲ هزار اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۲ اثر ثبت ملی است و تاکنون سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده همچنین روستای خراشاد (توبافی) در حوزه صنایع دستی روستای جهانی است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه در معرفی قابلیت‌های گردشگری از تابلوهای بین‌راهی نباید غفلت کنیم گفت: از تابلوهای معرفی بوم‌گردی‌ها تا معرفی امکانات و کسب‌ و کارهای گردشگری نباید غفلت شود.

وی اظهار داشت: در خراسان جنوبی بخش‌های مختلف گردشگری با یکدیگر همکاری و هم‌افزایی خوبی دارند و تکمیل طرح جامع گردشگری استان باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد که تلاش بر این است این طرح تا پایان امسال تکمیل شود و در مورد بیمه نیز امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم کمکی برای بوم‌گردی‌ها داشته باشیم.

شالبافیان افزود: بسیاری از مطالبات و خواسته‌های مطرح‌ شده توسط فعالان حوزه گردشگری فردوس بسیار به‌حق بود؛ خراسان جنوبی و فردوس همسایه مشهد و خراسان رضوی با گروه جمعیتی فوق‌العاده بالاست که در جذب گردشگر برای استان نباید این موقعیت را نادیده گرفت.

او با اشاره به‌ ضرورت برنامه تولید محتوا برای معرفی فردوس بیان کرد: مطالبه گردشگران در اثر معرفی جاذبه‌ها زمینه ایجاد زیرساخت را تسهیل می‌کند.

معاون گردشگری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: خراسان جنوبی در نمایشگاه گردشگری تهران باید حضور و بروز جدی و مؤثر داشته باشد تا بیش از قبل، ظرفیت‌های گردشگری آن معرفی شود.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی آثار طبیعی و تاریخی ثبت شده در سطح جهانی دارد ولی متناسب با آن گردشگر ورودی به استان را مشاهده نمی‌کنیم و باید از فرصت زائران و مسافران عبوری نیز استفاده کنیم.

شالبافیان افزود: با توجه به آثار جهانی ثبت شده در خراسان جنوبی سهم مسافران خارجی به این استان باید افزایش یابد.

وی گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه گردشگری در این استان وجود دارد که برخی از آنها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تقویت زیرساخت‌ها یکی از چالش‌های حوزه گردشگری خراسان جنوبی است که برخی از آنها با همین پروژه‌های در دست احداث مرتفع خواهد شد.

معاون وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: شهرستان فردوس و خراسان جنوبی نیاز به کار در حوزه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نسبت به ظرفیت‌های گردشگری خود دارد.

وی در دیدار با فعالان گردشگری سرایان که نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشت، برای حمایت از گردشگری نجوم در این شهرستان قول مساعد داد.

شالبافیان گفت: گردشگری در کشور ما به چند شهر شناخته شده، محدود شده است در حالی که همه شهرهای ایران باید از مزیت اقتصادی و فرهنگی گردشگری استفاده کنند.

وی بیان کرد: می‌خواهیم با رویداد محور کردن گردشگری، مناطق ناشناخته و فرصت‌های کمتر شناخته شده را معرفی کنیم.

معاون گردشگری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: محرم امسال گردشگران زیادی از آئین‌های عاشورایی در مناطق مختلف کشور دیدن کردند و بسیاری از آنان تحت تأثیر قرار گرفتند که با توجه به این موارد و استفاده از فرصت گردشگری و توسعه آن امکان تأثیرگذاری فرهنگی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت آسمان کویر سه قلعه و سرایان برای نجوم گفت: با توجه به این ظرفیت باید یک رویداد تولید محتوا با توجه به نجوم و گردشگری نجوم داشته باشیم.

شالبافیان بیان کرد: همچنین مانند کاری که برای سرایان انجام دادیم می‌توانیم خبرنگاران خارجی که در ایران حضور دارند را برای معرفی ظرفیت‌های نجوم و سه قلعه به منطقه بیاوریم که بی شک تأثیرگذار خواهد بود.

او افزود: با توجه به قانون بودجه، هزینه‌های تبلیغ جاذبه‌های گردشگری جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است که صاحبان صنایع و شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت نیز استفاده کنند.

معاون وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: وزنه تبلیغات گردشگری سرایان به‌واسطه دوری از مرکز باید سنگین باشد همچنین برای تکمیل ساختمان نجوم ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌یابد.

وی بیان کرد: گردشگری نجوم بر فکر و روحیات افراد نیز تأثیر می‌گذارد و از این جهت از آن حمایت می‌کنیم.

مسوول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان سرایان هم گفت: کاروانسرای سرایان در فهرست نهایی ثبت جهانی قرار گرفته است.

محمد عرب افزود: سرایان به شهر آب‌انبارهای کهن معروف است ولی عمده این بناها نیاز به مرمت دارد.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای سرایان به رباط عباسی معروف است گفت: کار مرمت این کاروانسرا که مربوط به دوره صفوی است از زمان ارتقای شهرستان شروع شد و در حال حاضر ۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی در سرایان فعالیت دارد که یک اقامتگاه در مجموعه این کاروانسرا است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که روز چهارشنبه برای حضور در جشنواره ملی زرشک به خراسان جنوبی آمد تا امروز از اماکن تاریخی و گردشگری در شهرستان‌های مختلف این استان بازدید کرد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور