دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: ۲۵۰ روستای استان برای اجرای طرح یاریگران زندگی با کمک فرمانداران شناسایی شده و خراسان جنوبی یکی از پنج استان مجری این طرح در کشور است.

 محمدرضا حسنی مقدم در مراسم آغاز اجرای طرح “یاریگران زندگی در روستا” که با حضور مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در روستای حاجی‌آباد بیرجند برگزار شد افزود: هدف از اجرای این طرح ترویج سبک زندگی سالم با نشاط، تقویت رویکرد توانمندسازی جامعه روستایی، توسعه رویکرد مردمی‌سازی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی است که به منظور عدالت توزیعی در راستای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم گفتمان‌سازی اجتماعی در محیط روستاها گفت: ایجاد حساسیت و آگاهی‌بخشی نسبت به کنترل و کاهش اعتیاد، کمک به سالم‌سازی خانواده‌ها در حوزه سوء مصرف، ایجاد انگیره و امید برای بهبودی مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور از دیگر اهداف طرح یاریگران زندگی در روستا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اظهار داشت: در قالب اجرای این طرح به مدت سه سال قرار است ۳۰ درصد کل جامعه روستایی استان شناسایی شده و زیر پوشش مرحله اول قرار گیرند که ۲۵۰ روستا با کمک فرمانداران شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در سال دوم اجرای طرح باید روستاهای زیر پوشش به ۶۰ درصد برسد افزود: تا سال ۱۴۰۳ ضمن بررسی نتایج ارزشیابی مراحل قبل، تعداد روستاهای هدف باید به ۱۰۰ درصد برسد.

حسنی مقدم با تاکید بر اینکه مشارکت مردم مهمترین رکن موفقیت طرح یاریگران زندگی است گفت: استفاده از ظرفیت مساجد، پایگاه‌های بسیج و مدارس، بهینه‌سازی اوقات فراغت و گسترش فرهنگ حفاظت از روستا از سیاست‌های اجرایی این طرح است.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی هم گفت: ۴۵۰ خانوار در روستای حاجی‌آباد برای مشارکت در اجرای طرح یاریگران زندگی شناسایی شدند که در زمینه مباحت فرهنگی و اجتماعی آموزش‌های لازم را ببینند.

محمدرضا حاجی‌آبادی افزود: در راستای توانمندی و آموزش این افراد باید گام برداشت تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خانواده‌های آسیب‌پذیر در طرح یاریگران زندگی گفت: بزرگترین کارگاه صنعتی شرق در حاجی‌آباد ایجاد شده و هزار و ۲۰۰ نفر آموزش صنایع دستی دیده‌اند.

رئیس شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران خدمات بزرگی به مردم ارائه داده و دستاوردهای عظیمی تاکنون داشته است.

وی گفت: روستای حاجی‌آباد که اکنون بزرگترین روستای خراسان جنوبی شده سال ۶۵ از نعمت آب و برق برخوردار شده و به برکت انقلاب اسلامی از همه نظر پیشرفت کرده و توسعه داشته لذا شاهد رونق اقتصاد زندگی مردم در این روستا هستیم.

حاجی‌آبادی با اشاره به اجرای ۱۲ کیلومتر آبرسانی با کمک‌های مردمی در این روستا بیان کرد: در هر محله پایگاه بزرگ فرهنگی ایجاد شده که مساجد مرکز این پایگاه‌ها است.

وی گفت: با همیاری مردم می‌توان هر کاری را انجام داد که امید است طرح یاریگران زندگی هم به همین شکل موفقیت خوبی داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد افزود: ۲ هزار و ۷۵۰ خانوار با ۱۶ هزار نفر جمعیت در این روستا با فرهنگ‌های متفاوت سکونت دارند و آسیب‌های اجتماعی تهدید بزرگی برای این کانون جمعیتی در مرکز استان است.

طرح “یاریگران زندگی در روستا” در استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان و اردبیل پس از ابلاغ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به استانداران آماده اجرا شده و قرار است به سایر استان‌ها نیز تسری یابد.

این طرح در ۲۵۰ روستای استان خراسان جنوبی به مدت سه سال اجرا می‌شود.