مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: همزمان با برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر، لوح ثبت جهانی حوله بافی خُراشاد بیرجند رونمایی می‌شود.

حسن رمضانی روز شنبه صبح دوشنبه هفته جاری( ۱۵ مهر) آیین رونمایی از لوح ثبت جهانی حوله‌بافی  با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون صنایع دستی این وزارتخانه در روستای خُراشاد بیرجند برگزار خواهد شد.

خراشاد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و پارچه‌بافی یا توبافی در این روستا ریشه تاریخی دارد. توبافی خراشاد سال ۹۵ ثبت ملی و بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی آذر ماه سال ۹۷ به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: بازدید از کارگاه‌های توبافی روستای خراشاد و اقامتگاه بومگردی روستای هریوند از دیگر برنامه‌های این روز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: در صورتی که سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان ۲ روزه باشد بازدید از برخی شهرستان‌ها  و پروژه‌های گردشگری نیز برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه توانمندی روستاییان خراسان جنوبی در جوار سالن برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر اظهار داشت: در این نمایشگاه با محوریت میراث فرهنگی، توانمندی‌های روستایی در حوزه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، گردشگری و غیره به نمایش گذاشته می‌شود.

رمضانی ادامه داد: این نمایشگاه  یک روزه شامل ۱۵ غرفه است که همزمان با برگزارش همایش ملی روز روستا و عشایر افتتاح می‌شود.

همایش ملی روز روستا و عشایر که پنج دوره آن در تهران برگزار شد، اکنون در ایستگاه ششم به خراسان جنوبی رسید که نشان از توجه دولت به مناطق کم برخوردار دارد.

این همایش روز دوشنبه ۱۵ مهرماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری، تعدادی از وزرا، مسئولان کشوری، استانداران و مسئولان و فعالان حوزه روستایی و عشایری در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار می‌شود.

پیش بینی شده است که بیش از هزار نفر مهمان در این همایش شرکت کنند.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند دارای۱۱ شهرستان است.

این استان چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و  توبافی روستای خراشاد دارد.