🔹استاندار خراسان جنوبی گفت: کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت الله تهامی به صورت جداگانه در خراسان جنوبی برگزار می شود.
، جواد قناعت در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اظهار کرد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر با توجه به پیشنیه غنی فرهنگی استان خراسان جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
🔹وی با بیان اینکه تقویت و حفظ هویت ایرانی اسلامی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: در فضای کنونی که شاهد هجمه فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن هستیم باید نسل جوان ما از عظمت ایران و مفاخر و مشاهیر بزرگی که استان و کشور برخوردار است مطلع شوند و بدانند بزرگان این سرزمین چه ظرفیت‌های علمی، معنوی و روحانی داشتند.
🔹استاندار یادآور شد: اکنون برخی کشورهای آسیایی غیرمسلمان نیز در خصوص تهاجم فرهنگی غربی اقداماتی در دستور کار قرار داده اند و برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب، برنامه‌های فرهنگی متناسب با فرهنگ کشور خود انجام می‌دهند تا آداب و رسوم قدیمی شان به فراموشی سپرده نشود.
🔹قناعت با تأکید بر پیشنیه قوی فرهنگی و اسلامی ایران، گفت: خراسان جنوبی نیز از استان‌های ممتار و پیشرو در این زمینه است.
🔹به گفته وی؛ این استان اکنون ۹ اثر باستانی و تاریخی ثبت جهانی در شش رشته دارد که نشان‌ دهنده قدمت و اصالت و ریشه‌دار بودن این استان می‌باشد.
🔹وی ادامه داد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر از موضوعات اساسی و اولویت‌دار فرهنگی استان برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترکیبی دشمن است تا نسل جوان ما با این بزرگان و فرهنگ اصیل و ناب این استان آشنا شوند.
🔹استاندار با بیان اینکه امسال ۲ ستاد اجرایی جداگانه برای برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت الله تهامی تشکیل می‌شود، گفت: تقویم اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی مشخص شده و در چهار بخش و سه سطح در تهران، بیرجند و خوسف اجرای برنامه داریم و کمیته‌های مربوطه باید در موعد مقرر نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنند.
🔹به گفته وی؛ کنگره ملی ابن حسام خوسف فرصتی برای انجام کار فرهنگی فاخر برای آشنایی نسل جوان نسبت به مفاخر و مشاهیر است که بدانند چه گنجینه‌های ارزشمندی در استان و کشور داریم.
🔹قناعت در ادامه با تأکید بر اینکه برگزاری کنگره و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر استان ضمن اینکه یک حرکت ریشه‌ای فرهنگی اصیل می‌باشد، فرصتی نیز برای معرفی استان در سطح ملی است که آورده‌هایی (سرمایه‌گذاری) برای خراسان جنوبی خواهد داشت، بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ نیز بزرگداشت آیت الله محمد حسن تهامی همزمان با برگزاری کنگره ۲ هزار شهید استان در دستور کار خواهد بود.
🔹وی در پایان با بیان اینکه هر اقدام مرمتی و بهسازی برای مقبره ابن حسام خوسفی باید در قالب تدوین طرح جامع حسامیه صورت گیرد، گفت: دغدغه تأمین اعتبار نباید مانعی برای انجام این حرکت عظیم فرهنگی ارزشمند شود و اعتبار مورد نیاز از محل‌های مختلف تأمین خواهد شد.
🔹شایان ذکر است؛ برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی در چهار مرحله و در سه سطحی ملی، استانی و محلی برنامه ریزی شده و اختتامیه آن در ۲۸ آبان ماه سال جاری در مرکز استان برگزار خواهد شد.
🔹این کنگره ملی در چهار بخش پژوهشی، فرهنگی، هنری، اختتامیه برنامه ریزی شده است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور