همزمان با عاشورای حسینی، عاشقان سرور و سالار شهیدان در خراسان جنوبی با حضور در آیین‌های عزاداری و رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی بر مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریختند و به سوگ نشستند.

، عزاداری‌های روز و شب تاسوعا و عاشورا امسال به دلیل همزمانی با اوج‌گیری کرونا متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد و هیات‌های عزاداری، حسینیه‌ها و تکیه‌ها در برپایی آیین‌های عزاداری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را در اولویت قرار دادند.

سراسر استان خراسان جنوبی یکپارچه سیاهپوش است و شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)‌ و هیات‌های عزاداری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجلس عزای حسینی بدون دسته‌روی و در فضای باز مقابل حسینیه‌ها، مساجد و هیات‌های مذهبی حضور یافته و به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداخته‌اند.

امسال در نقاط مختلف شهری و روستایی خراسان جنوبی شاهد جلوه‌هایی از عشق و ارادت به امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستیم و سوگواران اباعبدالله الحسین (ع) با نصب بیرق‌های مشکی در میادین اصلی شهر، محله‌ها و کوچه‌ها همانند سال‌های پیشین به عزای مولای خود نشستند.

همچنین مراسم عزاداری روز عاشورا در فضای باز اماکن مذهبی، مساجد و  هیات‌های مذهبی، میادین شهر و مزار شهدای بیرجند برپاست و مردم متدین این شهر با زدن «ماسک» و رعایت سایر دستورالعمل‌های بهداشتی در این آیین‌ها حضور دارند.

مراسم عزاداری روز عاشورا در حسینیه شهدای آیسک شهرستان سرایان و مزار شهدای بیرجند امروز (پنجشنبه) به طور زنده از شبکه استانی خاوران پخش شد.

مداحان و روضه‌خوانان نیز در وصف دلیری و شجاعت لشکر سیدالشهدا (ع) به مداحی و روضه‌خوانی پرداختند و عزاداران حسینی به یاد علمدار رشید و وفادار دشت نینوا بر سر و سینه زدند و از حضرت باب الحوائج طلب یاری کردند.

امروز در گوشه گوشه این شهر نام مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) به گوش می‌رسد تا بلکه سقای دشت کربلا گوشه چشمی هم به عزاداران داشته باشد.

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا نماز ظهر عاشورا به صورت محدود و با حضور عاشقان و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۲ نقطه مرکز استان شامل بهشت متقین (قتلگاه) بیرجند و آستان امامزادگان باقریه (ع) این شهر اقامه می‌شود.

امسال با سیر صعودی کرونا و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دسته‌روی محلی هیات‌های مذهبی ممنوع اعلام شد و عزاداری در فضای باز مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌های مذهبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.