نوشته : دکتر جواد عباسی فر

???

♨️حادثه تلخ شب گذشته در بیرجند و از دست دادن چند نفر ازهمشهریان عزیزمان  از یک خانواده بار دیگر مسئولیت آموزش حداقلی شهروندان در زمینه ایمنی و کار با مواد شیمیایی را نشان میدهد.

امروزه مواد شیمیایی در همه خانه ها مصرف میشود اما گاهی عدم توجه به اصول ایمنی موجب حوادث جبران ناپذیری میگردد. با توجه به مصرف این مواد آموزش شهروندان و بویژه مادران بسیار ضروری است.

آنچه امروزه به نام جرمگیر یا لوله باز کن به فروش میرسد بر دو نوع اسیدی و قلیایی( بازی) است. تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن بسیار ساده است و اگر چند قطره از مایع را روی خاک یا رسوب دستشویی بریزید و کف کند اسیدی است. نوع قلیایی وقتی روی خاک یا رسوب ریخته شود کف نمیکند. لوله بازکن های قلیایی ممکنه به صورت جامد یا محلول عرضه شود، اینها را اغلب با بوی کلر که از آن منتشر می شود می توان تشخیص داد و در صورت تماس با پست دست،پوست حالت لغزنده صابونی پیدا میکنه.چند نکته را هنگام کار با این مواد به یاد داشته باشید

?هرگز هرگز دو محلول جرمگیر یا لوله باز کن را با هم مخلوط نکنید.هر محلول را جداگانه مصرف کنید.

?هنگام مصرف مواظب باشید با دست، پوست و مخصوصا چشم شما تماس پیدا نکند و در صورت تماس فورا با آب فراوان شستشو دهید. لوله باز کن ها محلول اسیدی و قلیایی قوی هستند و در صورت ریختن حتی یک قطره از آن به چشم ممکنه باعث کوری شما شود.

? هنگام استفاده از هر نوع مواد شیمیایی از تهویه کامل محل اطمینان حاصل کنید، برای اینکار بهتره کولر آبی ساختمان را روشن کنید تا هوای تازه وارد شود، اگر دستشویی پنجره یا تهویه داره حتما اون رو باز یا روشن کنید.

? هرگز هرگز مواد شیمیایی را در محل بسته استفاده نکنید

? به یاد داشته باشید استفاده از اسیدها برای باز کردن لوله ها بسیار خطرناک تر از مواد قلیایی یا بازی است پس هنگام خرید دقت کنید، حتی الامکان از نوع اسیدی استفاده نکنید

? پس از استفاده از لوله باز کن ها در صورتی که هر گونه بوی نامطبوع را متوجه شدید به سرعت محل را ترک کنید.به یاد داشته باشید گازهای سمی خیلی سریع عمل میکنند و به شما فرصت خروج نمی دهند.

? هرگز هرگز هنگام کار با مواد شیمیایی تنها نباشید، حتما یک نفر دیگه باید مواظب شما باشه

? به یاد داشته باشید هر چاه فاضلاب بدون تردید دارای گاز سمی است.هرگز آتش و جرقه را به چاه فاضلاب نزدیک نکنید، خطر انفجار چاه و فرو ریختن ساختمان بسیار جدی است.

? از نظر ایمنی وجود تهویه و هواکش برای چاه فاضلاب ضروری است.هنگام کار با چاه های قدیمی فاضلاب، بسیار محتاط باشید و با آن مثل یک منبع گاز قابل انفجار برخورد کنید.

و اما در پایان آنچه موجب حادثه بیرجند شد: بر اساس شنیده ها همشهری عزیز ما پس از تخلیه چاه یک گالن اسید را برای باز نمودن مسیر فاضلاب وارد لوله فاضلاب و چاه میکند، اسید به سرعت با فاضلاب واکنش داده و گازهای سمی تولید میکند، برخی از این گازهااز هوا سنگین تر هستند و در محلی مثل زیرزمین تجمع پیدا نموده و حتی با دو یا سه تنفس فرد را مسموم و بیهوش میکنند. امیدوارم با نشر این مطالب دیگر شاهد چنین حوادث تلخ و دردناکی نباشیم.

 

??

به شهرداری ها و اتاق اصناف توصیه میکنم نیروهای تخلیه چاه را حداقل دو ساعت آموزش دهند تا اگر هم توصیه ای میکنند علمی و حداقل بی ضرر باشه.در این مورد بنده اعلام میکنم به طور افتخاری آماده ام تا در مورد شیمی پاک کننده ها و جرمگیرها در خدمت سازمانها و مردم عزیزم باشم.

 

?جواد عباسی فر، دانش آموخته شیمی تجزیه

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله