معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: افرادی که در معابر و انظار عمومی اقدام به استعمال مواد مخدر می‌کنند باید توسط دستگاه‌های ذیربط به مرکز ماده ۱۶ هدایت شوند تا بتوان آنها را درمان کرد.

 سید محمدرضا طالبی  در جلسه بررسی وضعیت معتادان متجاهر افزود: راه اندازی مرکز ماده ۱۶ (درمان اجباری) در حال پیگیری است و زمین مورد نیاز تامین شده که در آینده با حضور مقامات کشوری کلنگ زنی می‌شود.

وی بر ضرورت حمایت از معتادان خودمعرف برای ترک اعتیاد تاکید کرد و گفت: هدف اصلی ما در سالم‌سازی و پاکسازی افراد مبتلا به مواد مخدر این است که کار درمانی نسبت به این افراد انجام دهیم در نتیجه افراد معتادی که علاقه‌مند به ترک اعتیاد هستند به مراکز درمانی ماده ۱۵ (اختیاری) هدایت و معرفی می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد هم وجود دارد اما به طور مرتب نمی‌توان سالم سازی را انجام داد و اگر افرادی باز هم به اعتیاد روی آورند طبق قوانین و ضوابط مجرم شناخته می‌شوند و باید با آنان برخورد قانونی شود.

وی گفت: بخشی از معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی و برخی از آنها توسط نیروهای شهرداری جمع آوری و در مرکز فوریت‌های اجتماعی نگهداری می‌شوند.

طالبی افزود: بیش از یک سوم آمار فعلی افرادی هستند که صرفا به خاطر استفاده رایگان از خدمات، حکم قضایی برای پذیرش در مراکز ترک اعتیاد دارند که اغلب اطرافیان یا خانواده‌ها این کار را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: باید تلاش‌ها به سمتی باشد که اعتبارات سریع تر جذب و بخش خصوصی در حوزه درمان معتادان تقویت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ایراداتی که سال گذشته در مورد معتادان متجاهر بوده است گفت: امسال باید آمار معتادان متجاهر به شکلی برآورد شود که بتوان اعتبارات بیشتری را در راستای درمان جذب کرد.

وی افزود: معدود افرادی که در پاتوق‌ها، خرابه‌ها، پارک‌ها، زیر پل‌ها و آرامستان‌ها دستگیر می‌شوند باید تحویل نیروی انتظامی شوند اما کسانی که در چهار راه‌ها جمع آوری می‌شوند براساس قانون متکدیان باید آنها را ساماندهی کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۱۳۹ معتاد متجاهر در استان با تعریف رسمی و قانونی داریم و بانک اطلاعاتی برای آنها تشکیل شده است.

سرهنگ علیرضا فولادی افزود: تعامل نیروی انتظامی با مجموعه قضایی در حوزه برخورد با خرده فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پلیس برای ارتقای احساس امنیت در بین شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند از مردم خواست در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت غیرقانونی معتادان، مراتب را در اسرع وقت با تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای امسال ۲۴۲ نفر در استان به عنوان معتاد در قالب تبصره ۲ ماده ۱۶ پذیرش شده اند.

حسن شرفی با بیان اینکه از این تعداد ۱۸۳ نفر مرد و ۵۹ نفر زن بوده اند افزود: سال گذشته ۸۸۹ نفر به عنوان معتاد متجاهر در مراکز تحت نظارت بهزیستی پذیرش شدند که ۹۴۵ میلیون تومان برای درمان آنها هزینه شده اما از این رقم ۷۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه سرانه درمان هر نفر در روز ۳۵ هزار تومان است ادامه داد: جمع بدهی به مراکز پوشش دهنده تبصره ۲ ماده ۱۶ از سال قبل و چهار ماه اول امسال حدود ۴۹۵ میلیون تومان بوده که فقط ۷۰ میلیون تومان در ماه قبل تامین اعتبار شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۷۳ نفر هم در طرح نوروزی پذیرش شدند که اعتبارات آن پرداخت نشده است.

وی با انتقاد از نحوه انتخاب معتاد متجاهر و ارجاع آنها از سوی دستگاه قضایی ادامه داد: براساس قانون، افرادی معتاد متجاهر هستند که در انظار عمومی اقدام به استعمال مواد مخدر کرده و بی خانمان هستند یعنی هیچ رد و نشانی از خانواده معتاد نباشد.

شرفی عنوان کرد: این افراد به دفعات ارجاع داده شده‌اند حتی برخی از آنها توسط خانواده‌ها به دستگاه قضایی تحویل می‌شوند که با تعریف قانون از معتاد متجاهر مغایر است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور