مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: طرح کتابخانه‌گردی به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس این نهاد در ۷۲ کتابخانه عمومی استان اجرا شد.

محمود حاجی  افزود: در این طرح ملی که از دیروز پانزدهم اسفند اجرا شد، مردم و مسئولان با حضور در کتابخانه‌های مناطق شهری و روستایی از نزدیک با فعالیت‌ها و خدمات متنوع و تخصصی کتابخانه‌ها آشنا می‌شوند.

وی بیان کرد: در حاشیه بازدید از کتابخانه‌ها و گفت و گو با کتابداران، آن دسته از مسئولان، دانش‌آموزان، دانشجویان و آحاد مردم که علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی هستند به صورت رایگان به عضویت این نهاد فرهنگی در می‌آیند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند گفت: در این زمینه خراسان جنوبی براساس جمعیت رتبه دوم کشور را دارد و در پایان سال با اجرای طرح کتابخانه‌گردی، تعداد اعضا افزایش خواهد یافت.

وی شمار اعضای کتابخانه‌های استان را ۷۰ هزار و ۹۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: مدت عضویت در کتابخانه‌ها سالانه است و در پایان دوره یک ساله در صورت درخواست کاربر تمدید می‌شود.

حاجی اظهار کرد: اکنون ۸۴ کتابخانه در استان خراسان جنوبی فعال است که از این تعداد یک کتابخانه مستقل، ۱۱ مورد مشارکتی و ۷۲ کتابخانه مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند و از کتابخانه‌های نهادی نیز ۲ کتابخانه سیار، ۲۸ مورد روستایی و ۵۴ کتابخانه شهری است.

وی با بیان اینکه ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های استان به مردم ارایه می‌شود گفت: جست و جوی کتاب از طریق سامانه‌های تحت وب، سالن‌های مجهز، پیک و روز کتاب، بخش‌های مختلف نابینایان و کم بینایان، بخش‌های کودک و نوجوان، بخش مرجع، نسخ خطی، استان‌شناسی و نشریات از جمله این خدمات است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی افزود: برگزاری برنامه‌های ویژه در بخش کودک، مسابقه نقاشی، طراحی چهره کودکان، درختکاری، نشست‌های کتاب‌خوان و کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه طرح ملی کتابخانه‌گردی در کتابخانه‌های عمومی استان اجرا شد.

۱۷ اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.