مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۲ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان زیرکوه و خواهران شهرستان طبس در حال احداث است که برای تکمیل این پروژه‌ها ۸۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

محمدعلی عرب روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت (۳۱ تیر تا ۶ مرداد) افزود: مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌ای خواهران طبس با هزار و ۷۰۰ متر مربع مساحت، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: برای این پروژه تاکنون ۱۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۵ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود: همچنین برای مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه با مساحت ۹۰۰ متر مربع تاکنون ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده که ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل باید ۷۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شود.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تنها سازمان آموزش مهارت‌های غیررسمی است که مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در سطوح درجه یک، دو و سه در ۲ بخش نظری و عملی ارائه می‌دهد.

عرب گفت: این اداره کل با هدف تربیت و ارتقای سطح مهارتی نیروی کار، متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی در استان است و با دارا بودن ۱۹ مرکز آموزش ثابت و شعب شهری، ۱۰۲ کارگاه ثابت و ۴۹۶ حرفه آموزشی، در خوشه‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی، آموزش‌های خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

وی افزود: همچنین در بخش خصوصی ۱۸۲ آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه‌ای و ۲۲۶ حرفه آموزشی شامل ۱۰۹ آموزشگاه ویژه زنان و ۶ آموزشگاه ویژه مردان و ۶۷ آموزشگاه دو منظوره، آموزش‌های مهارتی را طبق شهریه مصوب هیات نظارت مرکزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به متقاضیان استان ارائه می‌دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به مخاطبان ۱۸‌گانه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: متقاضیان مهارت‌آموزی، سربازان وظیفه، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، ساکنان مناطق روستایی، زندانیان، دانش‌آموزان، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ساکنان مناطق محروم و مرزی، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، مشمولان بیمه بیکاری، زنان خانه‌دار، آسیب‌دیدگان اجتماعی، معتادان بهبودیافته، عشایر، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و پناهندگان و اتباع خارجی از این مهارت‌ها برخوردار می‌شوند.

وی تخصصی بودن برنامه‌های آموزشی را از جمله ویژگی‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برشمرد و افزود: نوع روش‌های اجرای آموزش، در دسترس بودن، تنوع مخاطبان، بدون محدودیت زمانی، مکانی و سنی، تطابق با استانداردهای جهانی، خواسته‌های افراد جامعه، تطابق با نیاز بازار کار و انعطاف‌پذیری از دیگر ویژگی‌ها است.

عرب با اشاره به شیوه‌ها و طرح‌های مهارت‌آموزی استان در سال گذشته بیان کرد: طرح مهارت‌آموزی ویژه، آموزش در مراکز جوار بین کارگاهی و جوار دانشگاهی، راه‌اندازی مرکز تخصصی آموزش مهارت‌های کسب و کار، آموزش در محیط کار واقعی، استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاه‌های اقتصادی و طرح کارآفرینی مهارت بنیان از جمله این طرح‌ها است.

وی به برنامه‌های هفته ملی مهارت اشاره کرد و گفت: در این هفته با ذی‌نفعان و دستگاه‌های همکار از جمله بسیج سازندگی، دفتر امور روستایی استانداری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تفاهم‌نامه منعقد می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی مزار مطهر شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، برگزاری نشست با مقامات دستگاه‌های اجرایی استان و جلسه با انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان از دیگر برنامه‌ها است.

وی از افتتاح مراکز جوار کارگاهی در استان خبر داد و گفت: همچنین افتتاح مراکز مدیریت و مشاوره شغلی دانشجویان، آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای، مرکز جوار زندان شهرستان بیرجند و افتتاح کارگاه‌های آموزشی در حرفه‌های نوین، کاربردی و نیاز استان از قبیل کارگاه فیبر نوری و انرژی خورشیدی از دیگر برنامه‌ها است

وی عنوان کرد: در هفته ملی مهارت نمایشگاه مجازی مهارت و اشتغال به منظور نمایش دستاوردهای کارآموختگان و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و نمایشگاه دستاوردهای مهارت آموختگان مرکز خواهران بیرجند با همکاری بخش خصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای استان راه‌اندازی می‌شود.

عرب با اشاره به برگزاری مسابقه عکاسی در قاب مهارت گفت: تمامی علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال عکس به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای محل سکونت در این مسابقه شرکت کنند.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی کپسولی به صورت مجازی و وبیناری، جشنواره مهارت‌آموختگان برتر کارآفرین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تجلیل از همکاران بازنشسته اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته ملی مهارت در این استان است.